انتقاد تُند نمایندگان مجلس از قومی خواندن جنگ افغانستان

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس از گلبدین حکمتیار به‌دلیل این که جنگ افغانستان را جنگ میان دو قوم خوانده بود، انتقاد کردند و رییس مجلس گفت که همه مردم افغانستان قربانی جنگ با تروریسم است و قومی خواندن جنگ در کشور تبصره‌ی نادرست است.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس در واکنش به قومی خواندن جنگ افغانستان از سوی گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، گفت: «ملت مسلمان افغانستان در بیشتر از چهار دهه جنگ تحمیلی در کشور در کنار هم قرارداشتند و هم اکنون نیز جنگ در کشور جنگ قومی نیست.»
آقای ابراهیمی که در نشست عمومی دیروز (شنبه، 20 عقرب)، مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، افزود که هم اکنون 20 گروه تروریستان بین‌المللی در برابر مردم و نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند و قومی خواندن این جنگ تبصره‌‎ی نادرست و مخالف روحیه‌ی مردم و واقعیت‌های عینی جامعه است.
رییس مجلس، دفاع نیروهای امنیتی از تمامیت ارضی کشور را مشروع خواند و تاکید ورزید که رهبران افغانستان باید در حمایت از این دفاع مشروع صدا بلند کنند.
عبدالولی نیازی یک عضو دیگر مجلس گفت: «مردم افغانستان در برابر تروریسم بین‌المللی قربانی می‌دهند و سیاسیون شکست خورده‌یی کشور، جنگ نیروهای امنیتی در برابر تروریسم را قومی می‌دانند.»
آقای نیازی گفت که این طرز دید مخالف ارزش‌های مردم افغانستان است و باید جلو آن گرفته شود؛ زیرا به گفته وی، اینگونه ابراز نظر، دندان پاکستان را در برابر مردم افغانستان بیشتر تیز می‌کند.
نیازی خاطر نشان کرد که گلبدین حکمتیار با این گونه اظهارتش، تلاش می‌کند، افغانستان را به دهه‌ی 90 برگرداند. دهه‌ی 90 اوج جنگ‌های داخلی در کشور بود.
سخی مشوانی، دیگر عضو مجلس نیز گفت که قومی خواندن جنگ افغانستان یک اشتباه است و جنگ کنونی افغانستان به اقوام و سمت ربط ندارد، بلکه یک جنگ تحمیلی است که توسط استخبارات منطقه و جهان دامن زده می‌شود.
کرام‌الدین رضازاده، دیگر عضو مجلس هم گفت که قومی خواندن جنگ افغانستان، جفا در حق شهدای مردم افغانستان است. به گفته‌ی وی، رهبران در شرایط کنونی باید در جهت نزدیکی اقوام افغانستان تلاش کنند نه اینکه اقوام را از همدیگر دور بسازند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به روز پنج‌شنبه هفته ی گذشته، جنگ کنونی را قومی خواند در صحبت‌های خود دو انگشتش را به مخاطبان نشان داد و گفت: «جنگ افغانستان جنگ میان دو قوم است.»
اما حکمتیار دو روز پس از این اظهارات‌اش گفت که رسانه‌ها گفته‌هایش را تحریف کرده است و او جنگ افغانستان را قومی نخوانده است. این اظهارات واکنش‌ها و انتقادهای گسترده به دنبال داشت.