عبدالله: طرف‌دار شرکت افغان‌ها در جنگ هیچ کشوری نیستیم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس‌ اجراییه حکومت وحدت ملی می‎‌گوید که پالیسی حکومت افغانستان روشن است و دولت طرفدار شرکت افغان‌ها در جنگ هیچ کشوری نیست.
او در حالی این موضوع را مطرح کرد که چند روز قبل محمد محقق، معاون دوم‌اش در برنامه‌یی زیر عنوان «محبان اهل بیت» که در تهران برگزار شده بود، در مورد جنگ سوریه و عراق، از جنگ‌جویان افغانستان، ایران و پاکستان، نیروهای ارتش عراق و سوریه در برابر داعش، قدردانی کرده بود.
محقق در بخشی از سخنانش گفته بود:« لازم می‌دانم از همه رزمندگان که در این نبردها تشریک مساعی کردند، چه از رزمندگان عراق و سوریه، ارتش عراق و سوریه، حشد شعبی عراق و همچنین رزمندگان ایران، افغانستان، پاکستان و جای جای دنیا که در این نبردها شرکت کرده‌اند و در حقیقت نبردی که اسلام علیه کفر و دسایس استکبار جهانی بود، پیروز شدند، صمیمانه تشکر کنم».
روز گذشته شماری از اعضای مجلس نمایندگان، در واکنش به این اظهارات، از پیامدهای سخنان آقای محقق هشدار دادند و این کار وی را به‌معنای پشتیبانی او از جنگ نیابتی ایران در سوریه و عراق عنوان کردند.
هم‌چنین آقای عبدالله عبدالله امروز(دوشنبه، 6قوس) در نشست شورای وزیران گفت که گروه داعش یک چالش بزرگ برای افغانستان و کشورهای منطقه است، از این جهت او خوشحال است که پناهگاه‌های این گروه تروریستی در کشورهای عراق و سوریه تخریب شده است.
آقای عبدالله هرچند مشخصآ در مورد اظهارات معاون‌اش اشاره نکرد اما گفت که «پالیسی حکومت وحدت ملی بسیار واضح است ما طرفدار شرکت افغان‌ها در جنگ هیچ کشوری نیستیم. حکومت وحدت ملی طرفدار این است که افغان ها در هیچ نقطه‌ی از جهان در جنگ دخیل نباشند.»
او بیان داشت که در اثر جنگ‌های سال‌های گذشته در افغانستان، افغان‌ها رنج‌های فراوان دیده‌اند و تعداد زیادی مردم افغانستان به کشورهای بیرون پناهنده شدند، به این دلیل حکومت افغانستان می‌خواهد همه‌ی افغان‌ها در داخل کشور شان در صلح و رفاه زندگی کنند.
آقای عبدالله گفت:« در اثرجنگ‌ها، افغان‌ها سالهای زیاد رنج دیده کشور ما در چند پارچه شدن رسیده در چند سال گذشته بیشتر مردم ما آواره و بی‌خانمان شدند در سراسر دنیا، ما می‌خواهیم افغان‌ها در داخل کشور ما در صلح زندگی کنند و طرفدار شرکت افغان‌ها در جنگ هیچ کشوری نیستیم.»
عبدالله از کشوری مشخص نام نبرد اما گفت کشورهای که در امر مبارزه با گروه داعش افغانستان را همکاری نمی‌کنند، توقع می‌رود که در این راستا مانع هم ایجاد نکنند.