ورود جنگجویان فرانسوی و الجزایری گروه داعش به ولایت شمالی جوزجان

اطلاعات روز: بر اساس گزاش‌ رسانه‌های خارجی شماری از جنگجویان فرانسوی و الجزایری گروه داعش در پی تقبل شکست از سوریه و عراق به شمال افغانستان وارد شده‌اند.
برخی منابع داخلی و بین‌المللی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که شماری از جنگجویان الجزایری و فرانسوی در پی شکست داعش در عراق و سوریه وارد ولایت شمالی جوزجان شده‌اند.
بازمحد داور ولسوال درزاب ولایت جوزجان به خبرگزاری فرانسه گفته که شماری از جنگجویان الجزایری و فرانسوی گروه داعش ماه گذشته با یک ترجمان تاجیکستانی و شماری از شهروندان تاجیکستانی، ازبکستانی و چچنی وابسته به این گروه، وارد مناطق تحت کنترل گروه داعش در ولسوالی درزاب شده‌اند.
به گفته‌ی وی در میان جنگ‌جویان گروه داعش دو خانم و شهروندان دیگر کشورها از جمله تاجکستان، ازبکستان و چچین نیز دیده شده‌اند.
گروه داعش در ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب ولایت شمالی جوزجان که با ازبکستان هم‌مرز است، حضور گسترده دارد. دو هفته پیش این گروه بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی درزاب حمله کردند. در نتیجه‌ی درگیری دو جنگجوی گروه داعش کشته و یک جنگجوی دیگر زخمی شدند. این حمله از نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان نیز قربانی گرفت. یک سرباز پولیس و یک باشنده‌ی محل در این درگیری کشته و دو غیرنظامی دیگر زخمی شدند.
این در حالی است که حکومت افغانستان برخورد قاطعی با این گروه را در اولویت خود قرار داده و در هرجا که نشانی از آن یافته به‌شکل ضربتی وارد عمل شده است. تنها از سال گذشته تاکنون صدها نفر از افراد این گروه در شرق و شمال افغانستان کشته‌ شده‌اند.
در همین حال رییس‌جمهور غنی به تاریخ ۱۰ قوس در هفتمین نسشت قلب آسیا در باکو پایتخت آذربایجان گفت که داعش در ایجاد خلافت به اصطلاح اسلامی در افغانستان، ناکام شده است و در یک سال پسین، بیش ۲۵۰۰ عضو این گروه و سه رهبر آنان درعملیات نظامی در کشور کشته و دوصد تن آنان بازداشت شده اند.
نزدیک به سه سال قبل گروه موسوم به دولت اسلامی، مشهور به داعش در افغانستان با نام شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی اعلام وجود کرد. داعش در افغانستان ابتدا از ولایت شرقی ننگرهار سر برآورد؛ اما رفته-رفته فعالیت این گروه افغانستان‌شمول شد و در شمال و شرق حضورشان را به نمایش گذاشتند.