کمیسیون مختلط شورای ملی درج ملت و قومیت در تذکره‌های الکترونیکی را تایید کرد

اطلاعات روز: کمیسیون مختلط شورای ملی طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را مورد تایید قرارداد که طبق آن، ملت و قومیت شهروندان در تذکره‌های الکترونیکی درج می‌شود.
کمیسیون مختلط مجلس نمایندگان و مجلس سنا دقایقی پیش فرمان تقنینی رییس‎جمهور را در رابطه به قانون ثبت احوال نفوس تایید کرد.
براساس این قانون، واژه‌های ملت و قوم در تذکره‌های الکترونیکی چاپ و اداره مرکزی ثبت احوال نفوس به حیث نهاد مستقل بودجوی (خارج از تشکیلات وزارت امور داخله) شناخته شد.
محمد هاشم الکوزی، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنا، امروز (دو شنبه، 27 قوس)  گفت:«نشست کمیسیون مختلط به منظور تعیین سرنوشت فرمان تقنینی تعدیل قانون ثبت احوال نفوس امروز برگزار شد که تمامی اعضای آن با اتفاق آرا این فرمان را تایید کردند».
آقای الکوزی گفت که در نشست کمیسیون مختلط 12 نفر  8 عضو مجلس سنا و 4 عضو مجلس نمایندگان شرکت داشتند.
گفتنی است که دو مجلس شورای ملی برای تعیین سرنوشت طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس هرکدام 8 عضو خود را معرفی کرده بودند؛ اما 4 عضو مجلس نمایندگان در نشست امروز کمیسیون مختلط حضور نیافته‌اند.
رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنا گفت که 4 عضو هیات مجلس نمایندگان به دلایل مشکلات شخصی در نشست این کمیسیون اشتراک نکرده بودند و به 4 عضو دیگر هیات مجلس کتباً اختیار داده بودند.
به گفته او، براساس این تصمیم کمیته مختلط، واژه‌های افغان، قوم و دین در شناسنامه‌های الکترونیکی درج می‌شود.
اما آقای الکوزی گفت که اداره‌ی توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی پس از تایید فرمان تقنینی تعدیل قانون ثبت احوال نفوس، می‌تواند این روند را آغاز کند.
پیشتر طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس از سوی مجلس نمایندگان رد و از سوی مجلس سنا تایید شده بود و باید کمیسیون مشترک هردو مجلس در این مورد تصمیم می‌گرفت.
در فرمان تقنینی ۲۴۳ رییس‌جمهور غنی، تعدیل در ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس کشور پیشنهاد شده بود که بر اساس آن، قومیت، دین و ملت شهروندان کشور باید در تذکره‌های الکترونیکی درج شود.
با تایید این قانون از سوی کمیسیون مختلط هر دو مجلس، احتمال آغاز توزیع تذکره‌های الکترونیکی در روزهای آینده بیشتر می‌شود. قبلاً اداره ثبت و احوال نفوس اعلام کرده بود که در هفته‌ی جاری این روند آغاز و نخستین تذکره‌های الکترونیکی برای رییس‌جمهور غنی، معاون وی و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه توزیع می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *