قرارداد ساخت بند مچلغو در ولایت پکتیا با یک کمپنی روسی امضا شد

اطلاعات روز: قرارداد ساخت بند مچلغوی ولایت پکتیا امروز (یک‌شنبه، سوم جدی) میان وزارت انرژی و آب و کمپنی روسی «پروجکت دیزاین اجنسی» امضا شد.
بند آبیاری و تولید برق مچلغو در ولسوالی احمدآباد ولایت پکتیا موقعیت دارد که به گفته‌ی وزیر انرژی و آب، کار سروی مقدماتی آن در ماه اگست سال 2010 میلادی آغاز شده بود.
این بند با ارتفاع 47 متر و با هزینه‌ی 22.9 میلیون دالر ساخته می‌شود. علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب گفت که پس تکمیل کار این بند، سه هزار هکتار زمین زراعتی تحت پوشش آبیاری قرار می‌گیرد و انرژی برق نیز از آن تولید خواهد شد.
به گفته‌ی عثمانی، کار ساخت این بند به‌خاطر عدم پیش رفت قناعت بخش در ماه حمل 1390 متوقف شد.
آقای عثمانی گفت: «با توجه به آن که کمپنی‎های مشترک نتوانستند کار خویش را در ساحه آغاز نمایند، وزارت سه اخطاریه را تا پایان سال 1391 به این کمپنی‌ها صادر نمود در نهایت قراداد به‌دلیل مشکلات زیادی کاری فسخ شد.»
او ابراز امیدواری کرد که کمپنی «پروجکت دیزاین اجنسی» بتواند با تعهد کاری و کیفیت عالی این پروژه مهم را به پایان برساند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه که در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت، گفت بند مچلغو از بندهای مهمی است که هم در تهیه آب زراعتی و هم در تأمین انرژی برق از اهمیت زیادی برخورد ار است و مشکلات مردم ولایت پکتیا را برطرف خواهد کرد.
آقای عبدالله از مردم این ولایت خواست تا در تأمین امنیت ساحه این بند و پیشبرد بهتر پروژه با دست اندرکاران آن همکاری کنند.
بوگدان کریچن، رییس کمپنی «پروجکت دیزاین اجنسی» با اشاره به تجربه‌ی 25 ساله‌ی کمپنی در ساخت بندها و انتقال لین برق اطمینان داد که کار ساخت بند مچلغو را در زمان تعیین شده و باکیفیت به اتمام می‌رساند.