حمایت وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان از روند صلح

اطلاعات روز: در نشست سه‌جانبه که میان افغانستان، چین و پاکستان امروز در بیجینگ برگزار شد، وزیران خارجه هرسه کشور تاکید کردند که از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنند.
امروز(سه‌شنبه، ۵جدی) نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان به میزبانی کشور چین در بیجینگ، پایتخت آن کشور برگزار شد.
در اعلامیه‌یی مشترک این سه کشور آمده است« وزیران خارجه هرسه کشور توافق کردند تا روی اعتماد متقابل، توسعه همکاری و اتصال، همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم به عنوان سه موضوع همکاری‌های سه جانبه مشترکاً کار کنند.»
در اعلامیه تاکید شده است که هرسه کشور از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها اعلام حمایت کرده و از گروه طالبان خواستند که هرچه زودتر به پروسه‌ی صلح بپیوندند.
در این نشست وانگ ینگ ،وزیر خارچه چین گفت که پاکستان برای بهبود روابط با افغانستان، برنامه مشخصی را به زودی روی دست خواهد گرفت.
وی تاکید کرد که کشورش برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان تلاش می‌کند تا تنش‌ها میان کابل- اسلام آباد برطرف شود.
آقای ینگ می‌گوید که در چهارچوب این نشست، تلاش می‌شود تا بحران افغانستان به شکل« صلح‌آمیز» حل شده و نتیجه‌ی تلاش‌ها به مبارزه موثر علیه تروریزم و تامین صلح و ثبات در این کشور بی‌انجامد.
به گفته‌ی ینگ، در این نشست افغانستان و پاکستان توافق کردند که روابط میان دو کشور بهبود یافته و از خاک شان علیه یکدیگر استفاده نکنند.
وی بیان داشت که چین در زمینه‌ی مبارزه با هراس افگنی، اعتمادسازی میان افغانستان و پاکستان تلاش خواهد کرد.
وزیر خارچه چین گفت که پاکستان یک برنامه‌ی مشخص برای بهبود روابط شان با افغانستان را روی دست خواهد گرفت و اقدامات عملی را در این راستا گروه کاری مشترک سه کشور انجام خواهد داد.
وی تاکید کرد که چین، افغانستان و پاکستان از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها حمایت کرده و نیز از طالبان می‌خواهد که به روند صلح بی‌پیوندند.
در همین حال صلاح‎الدین ربانی، سرپرست امور خارجه افغانستان بر نقش سازنده‌ی چین در حل مسایل افغانستان تاکید کرده گفت که افغانستان به طور کامل در زمینه‌ی گسترش روابط با چین آمده است.
آقای ربانی، نشست سه جانبه، افغانستان، پاکستان و چین را یک نشست تاریخی خواند و افزود که هر سه کشور اقدامات موثری را برای مبارزه با هراس‌افگنی روی دست دارند.
آقای ربانی بیان داشت که چالش‌های که فرا راه افغانستان بوده ابعاد گوناگون داشته و فراتر از تلاش‌های یک کشور است.
آقای ربانی تاکید کرد که بهبودی روابط میان کابل و اسلام آباد، تهدیدات مشترک علیه دو کشور را کاهش خواهد داد.
او بیان داشت که علیه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک به گزینه‌ی خوب و بد باید مبارزه شود.
آقای ربانی در این نشست یکبار دیگر از گروه طالبان خواست که از خشونت دست کشیده و با حکومت افغانستان مذاکره کند.
خواجه محمد آصف، وزیر امور خارجه پاکستان نیز گفت که آنان ابزارها و راه‌های گوناگونی را بر رسیدن به اهداف شان جستجو کرده و تلاش می‌کنند تا کارهای عملی میان پاکستان و افغانستان در زمینه‌ی صلح و ثبات آغاز شود.
این در حالی‌ست که گروه‌ طالبان همواره به صدای صلح‌طلبانه‌ی حکومت افغانستان پاسخ رد داده و تاکید کردند که تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان صلح نمی‌کنند.