مجلس نمایندگان خواستار قطع مداخلات روسیه در امور داخلی افغانستان شد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان ششم جدی سال 1358 خورشیدی؛ روزیکی نیروهای شوروی سابق به افغانستان وارد شدند را روز سیاه در تاریخ سیاسی کشور دانسته و خواستار قطع مداخلات روسیه در امور داخلی افغانستان شد.
نذیر احمد احمدزی، معاون دوم مجلس نمایندگان که در نشست امروز (چهارشنبه، ششم جدی) این مجلس صحبت می‌کرد، گفت تجاوز نیروهای شوروی به‌تاریخ ششم جدی 1358 سبب تباهی و بدبختی مردم افغانستان شد.
آقای احمدزی با اشاره به گزارش‌های مبنی بر حمایت روسیه از طالبان گفت: «روس‌ها حالا هم در امور داخلی افغانستان دخالت می‌کنند و خواهش ما از حکومت این است که جلو این مداخلات روسیه را بگیرد.»
او خاطرنشان کرد که روس‌ها باید به تاریخ گذشته مداخله خود در افغانستان توجه کرده و از آن عبرت بگیرد.
عبدالستار خواصی، دیگر عضو مجلس نمایندگان گفت: «به برکت جهاد مردم افغانستان، امریکا، ایران، پاکستان، 15 کشور آسیای میانه و همه جهان به رفاه رسیدند و از این خاطر امریکا و دنیا قرضدار مردم افغانستان‌اند.»
خلیل الله شهید‌زاده، دیگر عضو مجلس نیز گفت که روسیه به بهانه‌ی همکاری در روند صلح در افغانستان مداخله می‌کند و مردم افغانستان اجازه‌ی چنین دخالتی را نخواهند داد.
دولت روسیه اخیراً به حمایت از طالبان در افغانستان متهم شده است؛ اما مقام‌های روسی تماس‌هایشان را با طالبان تایید کرده‌اند ولی هرگونه حمایت پولی و تسلیحاتی به این گروه را رد کرده‌اند.
برخی مجاهدین با استفاده از نام جهاد زراندوزی کردند
برخی از نمایندگان دیگر مجلس، رهبران مجاهدین را به زراندوزی متهم کرده و تأکید دارند که آنان با استفاده از نام جهاد منافع ملی را زیرپا کرده و به منافع شخصی خود اندیشیده‌اند.
نصرالله صادقی‌زاده نیلی، یک عضو مجلس در این خصوص گفت: «ما در جهاد اصغر علیه شوروی سابق پیروز شدیم؛ اما در جهاد اکبر که مبارزه با نفس است شکست خوردیم و رهبران مجاهدان همه مصروف ساختن بلدینگ‌ها، خانه‌ها، تعمیرها شدند و عنوان کسب کردند؛ اما خانواده‌های شهدا را فراموش کردند.»
آقای نیلی از رهبران مجاهدین خواست که هوای نفسانی‌شان را زیر پا کرده و به منفعت افغانستان بیاندیشند.
خلیل الله شهیدزاده نیز گفت، یکتعداد با استفاده از نام جهاد هم‌اکنون نیز درپی ایجاد تفرقه در کشوراند و آنان، در واقع مزدوران بیگانه هستند و هیچ کمی از متجاوزان خارجی ندارند.
امروز ششم جدی سال 1396 خورشیدی مصادف با بیست و سی‌وهشتمین سالروز تجاوز قشون سرخ شوری سابق در افغانستان می‌باشد. نیروهای مسلح شوری سابق به درخواست حکومت سابق افغانستان در چنین روزی وارد افغانستان شدند که با مقاومت مردم افغانستان مواجه شدند.
نیروهای شوروی سابق، پس از تحمل تلفات و خسارات هنگفت، سرانجام آخرین قافله آنان به تاریخ بیست و شش دلو 1367 از افغانستان خارج شدند.
اتحاد جماهر شوروی سابق پس از شکست از افغانستان از هم پاشید؛ اما جنگ و خونریزی تا هنوز در کشور ادامه دارد.