نور: والی هستم و والی می‌مانم تا این‌که توافقی صورت گیرد

اطلاعات روز: عطامحمد نور، والی «مستعفی» ولایت بلخ پس از 12 روز، امروز (شنبه، 9 جدی) در نشست مقام ولایت شرکت و یک بار دیگر بر ادامه‌ی کارش به‌عنوان والی بلخ تأکید کرد و گفت در حال حاضر «رسماً» والی بلخ است.
آقای نور خطاب به مقام‌های ولایت بلخ حاضر در نشست گفت که به فکر آرام کارشان را انجام دهند چون او به عنوان والی بلخ کنار آن‌ها است. نور افزود: «والی بودم، والی هستم. هیچ مقامی مرا برطرف کرده نمی‌تواند مگر با تفاهم جمعیت.»
آقای نور تأکید کرد تا زمانی که رهبری جمعیت و متحدانش با حکومت به توافق نرسد، او منحیث والی بلخ باقی می‌مامند و اگر او از سمت والی بلخ کنار برود، جایگزینش را مشخص کرده و باید تعیین شود.
او هشدار داد که اگر توافقی صورت نگیرد او تا «آخر عمر حکومت وحدت ملی» والی بلخ باقی می‌ماند، چون به گفته‌ی او، «ما یک طرف قاضایی افغانستان بودیم، یک طرف قضایی افغانستان هستیم و منحیث یک طرف قضایای افغانستان در انتخابات‌های بعدی هسیتم.»
نور خطاب به رییس‌جمهور غنی گفت: «ما یک طرف معامله هستیم. مه برگی نیستم که با امضای تو آمده باشم و با امضای تو پس بروم. من بیدی نیستم که با پف و شمال تو پایم بلرزد.»
آقای نور در سخنان هشدارگونه خطاب به حاضران گفت هر کار مربوط به والی بلخ را هرکسی که اجراآت کند، جواب‌گو است چون به گفته‌ی او، تمام اجراآت مربوط به والی، به‌خودش ارتباط دارد.
والی پیشین بلخ در مورد استعفایش گفت که برای نشان دادن حسن نیت خود در جریان مذاکرات با ریاست‌جمهوری، استعفای بدون نمبر مکتوب و تاریخ را به رییس‌جمهور تحویل داده بود.
او یادآور شد که: «رییس‌جمهور گفت که استعفانامه را امضا کن و روان کن، استعفانامه نمبر صادر و تاریخ ندارد. رفتم به رییس‌جمهور گفتم که بفرماید استعفا. گفت: نی وله حالی فعلاً خی باش و یک مدت دیگه تو اینجه به مه به کار استی، از قدرت نظامی و اجتماعی که تو داری و نقش که تو داری، ما می‌توانیم که برای نظم و تطبیق قانون استفاده کنیم و پروژه‌های اقتصادی داریم که او را عملی کنیم. گفتم بسیار خوب شما که لازم می‌بینید یک ماه، دو ماه و پنج ماه که می‌گوید من هستم.»
عطا محمد نور همچنان گفت که هنگام اعلام استعفایش از سوی ارگ، فرماندهی قول اردوی شاهین به‌دستور حکومت و وزیر دفاع احضارات درجه یک گرفته و نیروهای کمکی از ولایت بغلان خواسته بودند.
او از همکاران بین‌المللی افغانستان تشکر کرد که در مسأله استعفایش دخالت کرده و نگذاشته که مشکل کلانتر شود. به گفته‌ی نور، همکاران بین‌المللی افغانستان گفته‌اند که از کمک‌های آن‌ها یک فیر در برابر مردم افغانستان صورت نگیرد، رییس‌جهور از قوه قهریه کار نگیرد و حزب جمعیت نیز دست به خشونت نزند.
ارگ ریاست‌جمهوری به تاریخ 27 قوس اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی استعفای عطا محمد نور را منظور کرده است.
«می‌خواهند ولایت بلخ را خراب کنند»
والی «مستعفی» بلخ در بخش از سخنانش گفت افرادی در حکومت در پی تخریب و ناامن کردن ولایت بلخ اند. او افزود: «یک جای که در او انکشاف است و امنیت است و نظم است که بلخ است به والله که می‌خواهند خراب کنند.»
او تأکید کرد از بلخ کنار نمی‌رود و قبول نمی‌کند تا داعش در بلخ حضور پیدا کرده و مردم را بکشند.
«حکومت قصد داشت سران جمعیت را به‌صورت دسته‌جمعی بکشد»
آقای نور در بخش دیگر از سخنانش حکومت را متهم کرد که قصد داشت سران حزب جمعیت را در مراسم جنازه سالم ایزدیار به‌صورت دسته‌جمعی بکشد. او گفت اختلافش با ریاست‌جمهوری نیز از آن زمان آغاز شده است.
او مدعی شد که موترهای شیشه سیاه با نمبر پلیت دولتی چهار انتحاری را در مراسم جنازه سالم ایزدیار جابجا کرده بودند. نور گفت: «این مکان به شدت محافظت شده بود. بین نیم شب و مراسم جنازه ]انتحاری‌ها[ نه از آسمان آمد نه از مین، مگر از مهمان خانه‌ها حکومتی.»
او افزود: «بدون شک که تیار بود، با موترهای شخصی و با توانمندی‌های که وجود داشت، ]انتحاری‌ها[ بردندن، رساندند و جابجا کردند،…. روابط ما بیشتر خراب شد، خراب به این شد که در ساحه‌ی به شدت امنیت شده، بردین و این همه رهبری جمعیت را به یک سره می‌خواستید بکشید، پس چه جای اعتبار و اعتماد ماند.»
نور همچنان گفت که یک ماده‌ی توافق‌نامه‌ی ایجاد حکومت وحدت ملی عملی نشده و عبدالله عبدالله که نماینده حزب جمعیت بود دیگر سرش اعتماد ندارد و نماینده‌ی جمعیت نیست.

دیدگاه‌های شما
  1. فرق بین جمیعت عطا ربانی سیاف خلیلی محقق مسعودیها حکمتیار وداعش نیست همه ایشان به کشتار ویرانی غلامی به بیګانګان پابندبوده واین را تاریخ افغانستان در چار دهه به اثبات رسانده چور وچپاول از اهداف ستراتیژیک شان بوده وبرای اهداف بیګانګان مامور شده اند مردم افغانستان باید وحدت خودرا تامین کنند وبه عاملین شر وفساد وجنګسالاران مفسد نه بګویند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *