وزارت مالیه: عواید ملی افغانستان در سال 1396 از هدف تعیین شده بیشتر شده است

اطلاعات روز: وزارت مالیه می‌گوید که عواید ملی افغانستان در سال مالی 1396 بیشتر از هدف تعیین شده در سند بودجه، جمع‌آوری شده است.
اجمل عبدالرحیم‌زی، سخن‌گوی وزارت مالیه دیروز (دوشنبه، 11 جدی) در یک نشست خبری گفت که جمع‌آوری عواید در سال مالی 1396 در سند بودجه، 152.5 میلیارد افغانی هدف تعیین شده بود، اما وزارت مالیه توانسته 169.133 میلیارد افغانی جمع‌آوری کند.
آقای عبدالرحیم‌زی گفت: «در سال مالی ۱۳۹۶ ما شاهد دستآوردهای زیادی در سکتور اقتصادی کشور بودیم، در همین سال میزان عواید ملی ما بلندتر از هدف تعیین شده در سند بودجه بود و افغانستان به میزان ۲.۶ درصد رشد اقتصادی داشت.»
به گفته‌ی مقام‌های وزارت مالیه، بخش کلان این عواید، از بخش جمع‌آوری مالیات به‌دست آمده است.
آقای عبدالرحیم‌زی همچنان گفت، افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲.۷ درصد رشد اقتصادی داشته که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۳ درصد بود.
او گفت که وزارت مالیه در جریان سه سال اخیر در بخش جمع‌آوری عواید سیر صعودی داشته است. در سال 1393 جمع‌آوری 120 میلیارد افغانی عواید در سند بودجه‌ی ملی هدف تعیین شده بود که با 21 میلیارد کمتر، 99 میلیارد افغانی جمع‌آوری شد. در سال 1394 جمع‌آوری 114 میلیارد افغانی عواید هدف تعیین شده بود که با هشت میلیارد بیشتر، 122 میلیارد افغانی جمع‌آوری شد.
به گفته‌ی عبدالرحیم‌زی، در سال 1395 جمع‌آوری 132میلیارد افغانی عواید در سند بودجه‌ی ملی هدف تعیین شده بود که با 33 میلیارد بیشتر، 165 میلیارد افغانی به خزانه‌ی دولت واریز شد.
وزارت مالیه می‌گوید که جمع‌آوری عواید در سال 1396 مالی در مقایسه با سال 1393 تقریباً 70 فیصد افزایش یافته که حد اوسط هرسال تقریباً 11.2 میلیارد افغانی از هدف تعیین شده افزایش را نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت مالیه تأکید کرد که افغانستان باید به سوی خود کفایی پیش‌برود تا اتکا به کمک‌های جامعه جهانی کمتر شود.
از سوی دیگر آقای عبدالرحیم‌زی گفت که دولت افغانستان در جریان این سال ۶۷ درصد بودجه انکشافی خود را مصرف کرده است؛ در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، به ۵۴ درصد می‌رسید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *