گشایش اولین مرکز فروش سگ در کابل

اطلاعات روز: نخستین مرکز فروش و ارایه‌ی خدمات برای سگ در کابل گشایش یافت. «مرکز خدمات سگ‌های افغان جرمن شیفرد» اولین مرکز فروش و ارایه‌ کننده‌ی خدمات صحی و غذایی سگ در افغانستان است. این مرکز جدیدا با اخذ مجوز از وزارت‌های صحت عامه و کار و امور اجتماعی به فعالیت آغاز کرده است.

مرکز ارائه خدمات به سگ‌ها، با سرمایه‌گذاری شش بازرگان ایجاد شده است و تمامی امکانات را از بیرون کشور فراهم کرده‌اند.
این مرکز چوچه سگ‌ها را از آلمان وارد افغانستان می‌کنند و پس از دو سه ماه پرورش به فروش می‌رساند. هر سگ از 5 الی 10 هزار دالر امریکایی قیمت دارد. این مرکز مشخصا گونه‌ی خاصی از سگ بنام «ژرمن شیفرد» را وارد و به فروش می‌رساند.
به گفته‌ی مسوولان این مرکز استقبال مردم از کار آنان غیر قابل تصور بوده است. ابتدا با استفاده از گروه فسبوکی یک نظر سنجی انجام داده و سپس دریافته که تعدادی زیادی علاقمندی نشان داده است.
داکتر ذبیح‌الله دانش دام‌پزشک این مرکز می‌گوید: «ما برای این‌که بدانیم چقدر مردم در کابل سگ‌های ژرمن شیفرد دارند با راه‌اندازی یک گروه در فسبوک به نام افغان جرمن شیفرد دریافتیم که تعداد زیادی از هموطنان ما از این قبیل سگ‌ها دارند. بر آن شدیم که مرکز را ایجاد کنیم.»
این مرکز برعلاوه‌ی فروش سگ‌های مخصوص، خدمات صحی و غذایی معیاری نیز ارایه می‌کند. این مرکز 11 دام پزشک دارد و هرگاه سگی بیمار می‌شود دام‌پزشکان به ساحه اعزام می‌شوند و آن سگ را معالجه می‌کنند.

به گفته‌ی آقای دانش انواع جراحی به شمول جراحی زیبایی سگ در این مرکز انجام می‌شود و داروهایی برای درمان انواع بیماری‌های حیوانی نیز در این مرکز فراهم است.
آقای دانش می‌گوید: «در این مرکز حتا داروهایی برای پیش گیری و کنترول بیماری‌ها برای حیوان وجود دارد به ویژه واکسین ها.»

از سگ ژرمن شیفرد به‌عنوان سگ کار استفاده می‌شود. به شجاعت و وفاداری شهرت دارد. سگی است جدی. استعداد خیلی خوب در یاد‌گیری دارد. این گونه‌ی سگ دوست دارد، بیشتر در کنار اعضای خانواده باشد و از بیگانه‌های دوری گزیند. به راحتی می‌توان آن را برای اهداف گوناگون اعم از سگ‌ گله، سگ نگهبان، سگ پولیس، راهنمای نابینایان، ناجی و سگ پولیس تعلیم داد.
در عرصه‌ی نظامی کاپیتان ارتش آلمان مکس‌مان اشتوفز کسی بود که در سال 1899 اولین سگ جرمن شیپرد را وارد ارتش آلمان کرد. سپس این گونه‌ی سگ خیلی زود معروف شد و در جنگ‌های اول و دوم جهانی به خدمت درآمد.
مردم عام در افغانستان شرعا سگ را نجس می‌پندارند. با آن هم تربیت و بازی با آن معمول است. چنان که سگ جنگی یکی از سرگرمی‌های معمول افغان‌ها به شمار می‌رود.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام خوب هستن من خیلی خوشحال هستم که کشور ما ای روی به پیش رفت هست الهی شکر و اکر میشه مه یگم رهنمایی که خیلی خوشحال میشم در باره کرک ها ژرمن بلک میخوام بدونم چون من یکی دارم و یک مربی خوبی هم اکر دارن یا سوراق دارن خوشحال میشم که کمک کن بری مه از هرات هستم تشکر بازم خوشحال شدم امید وارم به سوال ها ما جواب بدن ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *