مسلمیار: دلایل حذف بندهای آب‌گردان مناطق مرکزی را از رییس‌جمهور می‌پرسم

اطلاعات روز: فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا می‌گوید در دیداری که بار رییس‌جمهور غنی دارد، دلایل حذف بندهای آب‌گردان مناطق مرکزی از سند بودجه سال 1397 را از او خواهد پرسید.
اخیراً گزارش‌های منتشر شد که رییس‌جمهور غنی طرح ساخت چهار بند آب‌گردان در ولایت‌های بامیان، دایکندی، غور و بادغیس را از سند بودجه سال 1397 حذف کرده است. این اقدام آقای غنی با انتقادهای نمایندگان مردم مناطق مرکزی در شورای ملی مواجه شده است.
شماری از سناتوران در نشست امروز (سه‌شنبه، 19 جدی) مجلس سنا، این تصمیم رییس‌جمهور را برخورد تبعیض‌آمیز با مردم مناطق مرکزی خوانده و به‌شدت از آقای غنی انتقاد کردند.
قیس وکیلی، سناتور مردم بامیان در مجلس سنا گفت: «این تصمیم رییس‌جمهور براساس تبعیض سیستماتیک حکومت در حق مردم مناطق محروم مرکزی است و مردم در برابر این تصمیم خاموش نخواهند نشست.»
آقای وکیلی بیان کرد که رییس‎جمهور باید پاسخ‌گو باشد که چرا پنج پروژه ساخت بند آب و برق را در مناطق مرکزی از بودجه‌ی ملی حذف کرده است.
عبدالرحیم حسنیار، سناتور مردم ولایت غزنی نیز گفت که رییس‌جمهور پروژه‌های ساخت بندهای آب و برق را در حالی از بودجه ملی کشیده است که مردم افغانستان به‌ویژه مردم مناطق مرکزی شدیداً به این پروژه‌ها نیاز دارند.
آقای حسنیار افزود که این تصمیم رییس‌جمهور برخلاف وعده‌های دوره‌های کمپاین انتخاباتی او است که به مردم مناطق مرکزی داده بود.
به گفته وی، رییس‌جمهور پیش از این به تمامی مردم افغانستان وعده داده بود که کشور را از لحاظ تأمین انرژی برق به خودکفایی می‌رساند؛ اما هم‌اکنون دیده می‌شود که مردم افغانستان از بیرون برق گدایی می‌کنند و رییس‎‌جمهور پروژه‌های ساخت بند آب و برق را از بودجه حذف می‌کند.
او یادآور شد که رییس‌جمهور باید در مورد حذف پروژه‌های ساخت بند آب و برق در مناطق مرکزی تجدید نظر کرده و از برخورد تبعیض‌آمیز با مردم مناطق مرکزی خودداری کند.
پس از انتقادهای سناتوران، فضل‎هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا گفت که امروز با رییس‌جمهورغنی وعده‌ی دیدار دارد و دلایل حذف پنج پروژه آب و برق را از آقای غنی می‌پرسد و پاسخش را با سناتوران شریک خواهد کرد.
آقای مسلمیار افزود که رییس‌جمهور باید مشخص سازد که این پنج پروژه را به چه دلیل حذف کرده است.
پیش از این شماری از نمایندگان مردم مناطق مرکزی نیز از این تصمیم رییس‌جمهور انتقاد کرده بودند. اما وزارت مالیه و ریاست‌جمهوری گزارش‌ها مبنی بر حذف این پروژه‌ها از سوی رییس‌جمهور غنی را رد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

سرپیچی وزیر انرژی و آب از دستور غنی پای او را به پارلمان کشاند؟