مجلس نمایندگان به اظهارت آقای غنی واکنش نشان داد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان ضمن دفاع از مراجعه شان به وزارت خانه‌ها، می‌گویند که مراجعه و نظارت از وزارت خانه‌ها از صلاحیت‌های قانونی اعضای شورای ملی است و این صلاحیت را آقای غنی تحفه نداده است.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور روزگذشته (19جدی) در مراسم ده‌همین دور فراغت افسران اکادمی پولیس، از دخالت نمایندگان مجلس در تعیینات وزارت داخله انتقاد کرد.
آقای غنی خطاب به مسوولان وزارت داخله گفت، پس از این هر نماینده‌ی که برای تعیینات در وزارت داخله مراجعه کردند، «ویدیوی» شان را ثبت کرده و به مردم افغانستان افشا کنند.
این اظهارات آقای غنی با واکنش تند مجلس نمایندگان مواجه شده است.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، 20 جدی) این مجلس گفت: «اعضای شورای ملی مطابق صلاحیت‌های که در قانون اساسی تسجیل یافته به وزارت‌ها مراجعه می‌کنند و هیچ آدرسی این صلاحیت را تحفه نداده است».
آقای ابراهیمی افزود، نمایندگی از مردم یکی از وظایف قانونی‌اش این است تا برای حل مشکلات موکلان خود به وزارت‌ها مراجعه کنند.
او بیان داشت که اگر وزارت‌ها مطابق به قانون اجراآت خود را به پیش ببرند هیچ نیازی مراجعه نمایندگان نیست؛ اما نمایندگان در نهایت مجبوریت به وزارت خانه‌ها مراجعه می‌کنند.
رییس مجلس حکومت را به دلیل تعیینات نا عادلانه و غیر قانونی مورد انتقاد قرار داد و گفت که سیاست کدری کنونی حکومت جفا در حق برخی از اقوام کشور است.
آقای ابراهیمی افزود که مجلس نمایندگان سیاست کدری وزارت‌ها را بررسی می‌کند و با نظارت دقیق اصلاحات لازم را در سیاست کدری حکومت به وجود می آورد.
الله گل مجاهد یک عضو مجلس گفت: «دگرمنان و دگروالانی که پیوسته 9 تا 10 سال در هلمند اجرای وظیفه کرده‌اند، تبدیلی شان اجرا نمی‌شود؛ آنان مجبوراند که به وکلا مراجعه کنند و وکلا نیز مجبور اند که مشکلات شان را حل کنند».
زهیر سعادت نیز گفت که ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجراییه و وزارت‌ها در پشت دیوارهای سمنتی پنهان‌اند و مقام‌های حکومتی «ویدیو گیم» می‌زنند و مشکلات مراجعین را حل نمی کنند.
آقای سعادت افزود که نمایندگان مجلس به همین دلیل مجبور می‌شوند اوراق موکلین خود را به مقام‌های حکومتی برسانند.
لالی حمید زی دیگر عضو مجلس نیز رییس جمهور را به برخورد عقده‌ی با نمایندگان مجلس متهم کرد و گفت که آقای غنی همواره به نمایندگان مجلس اتهام‌های بی مورد وارد می کند.
به گفته او، برنامه‌های قوم گرایانه‌ی «خپلواک، اتمر و ستانکزی وطن را خراب کرده است».
در این مورد بیشتر بخوانید:

رییس‌جمهور: قوای امنیتی و دفاعی باید تنها مرجع استفاده از زور باشد

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *