انتظاراتی که برآورده نشد؛ غنی توافق جمعی را زیر پا گذاشت

گزیده‌ای از تماس بین جو بایدن و اشرف غنی در تاریخ ۲۳ جولای را می‌خوانید:

بایدن: آقای رییس‌جمهور، جو بایدن.

غنی: البته، آقای رییس‌جمهور، از شنیدن صدای شما خوشحال شدم.

بایدن: سلام، من می‌خواهم به وضوح بگویم که من هم مثل شما یک نظامی نیستم، اما من با افراد پنتاگون و افراد امنیت ملی دیدار کرده‌ام، همان‌طور که شما با افراد ما و افراد خودتان دیدار داشته‌اید و همان‌طور که می‌دانید و لازم نیست که من برای‌تان فرضیه‌ای که در سراسر جهان و بخش‌هایی از افغانستان وجود دارد را بگویم، من معتقدم که مبارزه با طالبان خوب پیش نمی‌رود.

و نیاز است – خواه درست باشد یا نباشد – که تصویری متفاوت ارائه شود.

بایدن: اگر شما بسم‌الله [وزیر دفاع، بسم‌الله خان محمدی] را برای اجرای یک استراتژی متمرکز بر بخش‌های اصلی مراکز پرجمعیت مسئولیت دهید، و همان‌طور که من یک نظامی نیستم، بنابراین من به شما نمی‌گویم که آن برنامه دقیقا چگونه باید باشد. شما نه‌تنها کمک بیشتری دریافت خواهید کرد، بلکه تصوری نیز خواهید داشت که از نظر نحوه تغییر، ام … [نامشخص] متحدان و افراد ما در ایالات متحده و جاهای دیگر به این باور می‌رسند شما دارید کاری از پیش می‌برید.

شما به وضوح بهترین ارتش را دارید؛ ۳۰۰ هزار نیروی مسلح در مقابل ۷۰ تا ۶۰ هزار نیرو دارید و آن‌ها به وضوح می‌توانند به خوبی مبارزه کنند، اگر بدانیم برنامه چیست و چه می‌کنیم، به پوشش کامل هوایی خود ادامه می‌دهیم. و تا پایان ماه آگست اوضاع به این منوال است، و چه کسی می‌داند پس از آن چه می‌شود.

ما همچنین به تلاش خود برای مطمئن‌شدن از این‌که نیروی هوایی شما قادر به ادامه پرواز و ارائه پشتیبانی است، ادامه می‌دهیم. علاوه‌براین، ما به مبارزه سخت دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که دولت شما نه‌تنها پابرجا می‌ماند بلکه باثبات مانده و رشد می‌کند، زیرا به وضوح به نفع مردم افغانستان است که شما موفق شوید و رهبری کنید. و گرچه می‌دانم از یک نظر این جسارت است که من چنین چیزهایی را مستقیما به شما بگویم، اما مدت‌هاست شما را می‌شناسم، و از نظرم شما مردی زیرک و شرافت‌مند هستید.

اما من واقعا فکر می‌کنم – نمی‌دانم که به این امر آگاه هستید یا خیر – چقدر در سراسر جهان همه بر این باورند که این پیشنهادی بازنده است؛ که این‌طور نیست، نه این که لزوما چنین باشد، اما نتیجه‌گیری‌ای که من از شما می‌خواهم در نظر بگیرید این است که همه را از [معاون سابق رییس‌جمهور عبدالرشید] دوستم، تا [رییس‌جمهور سابق حامد] کرزی و تمام افراد دیگر را گرد هم آورید. اگر همه بایستند و بگویند که استراتژی شما را حمایت می‌کنند، و یک جنگ‌جوی مسئول، یعنی یک فرد نظامی، [وزیر دفاع بسم‌الله] خان را مسئول اجرای آن استراتژی کنید، و این (اقدامات) تصورات را تغییر خواهد داد، و من فکر می‌کنم که چیزهای بسیار بدی تغییر خواهد کرد.

غنی: آقای رییس‌جمهور، ما با یک حمله همه‌جانبه، متشکل از طالبان، برنامه‌ریزی و پشتیبانی لجستیکی کامل پاکستان، و حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تروریست بین‌المللی، عمدتا پاکستانی‌ها، روبه‌رو هستیم. بنابراین باید به این بعد توجه کرد.

ثانیا، آن‌چه بسیار مهم است، پوشش کامل هوایی است، و اگر بتوانم درخواستی داشته باشم، شما همیشه بسیار سخاوت‌مند بوده‌اید. اگر كمك شما، به‌ویژه به نیروی هوایی ما از پیش تأیید و برنامه‌ریزی شده باشد (زیرا آن‌چه كه در این لحظه شدیدا به آن نیاز داریم، تکیه به نیروهای هوایی است و اولویت‌بندی ما این است که اگر بشود آن را از پیش تأیید برنامه‌ریزی کرد) بسیار قدردان خواهیم بود.

و سوم، در مورد دستورالعمل بقیه کمک‌ها، به‌عنوان مثال، بیش از یک دهه می‌شود که معاش سربازان افزایش نیافته. ما باید برخی اقدامت را انجام دهیم تا همه با هم جمع شوند. بنابراین اگر می‌توانید مشاور امنیت ملی یا پنتاگون، یا هر کسی که مایل هستید را مسئولیت بدهید تا با ما در مورد جزئیات کار کند. بنابراین انتظارات ما، به‌ویژه در مورد پوشش کامل هوایی شما است. توافقاتی با طالبان وجود دارد که ما [یا «شما» این نامشخص است] از آن‌ها اطلاع نداریم و به دلیل همان توافقات نیروی هوایی شما در حمله به آن‌ها بسیار محتاط عمل کرد.

و نکته آخر. من قبلا دوبار با داکتر عبدالله صحبت کردم. او برای مذاکره با طالبان رفت، طالبان تمایلی نشان نداد. ما تنها در صورتی می‌توانیم به صلح برسیم که وضعیت نظامی را متعادل کنیم. و می‌توانم به شما اطمینان دهم که در چهار شهر اصلی کشور رفته‌ام، مدام با معاون رییس‌جمهور و دیگران در سفر هستم. ما می‌توانیم تجمع کنیم. تضمین حمایت شما تا حد زیادی به ما کمک می‌کند تا واقعا به‌طور جدی بسیج شویم. آقای رییس‌جمهور، مقاومت شهری فوق‌العاده بود. شهرهایی هستند که ۵۵ روز است در محاصره‌اند و تسلیم نشده‌اند. باز هم از شما تشکر می‌کنم و فاصله من با شما همیشه در حد یک تماس تلفنی است. این چیزی است که یک دوست به دوست خود می‌گوید. بنابراین لطفا احساس نکنید که چیزی را بر من تحمیل می‌کنید.

بایدن: نه. خوب، ببینید، من از شما متشکرم. ببینید، پوشش کامل هوایی تنها در صورت وجود یک استراتژی نظامی زمینی مؤثر خواهد بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *