سند بودجه ملی سال مالی 1397 از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس در آخرین روزهای کاری سال هفتم خود سند بودجه ملی سال مالی 1397 خورشیدی را با اکثریت آرا تصویب کردند.
طرح بودجه‌ی مالی سال 1397 در حالی از سوی مجلس نمایندگان به تصویب رسید که این طرح قبل از این به 12 دلیل از سوی نمایندگان مجلس رد شده بود.
مجموع بودجه‌ی ملی سال مالی 1397 بیش از 377 میلیارد افغانی است که بیش از 266 میلیارد آن به بخش مصارف عادی دولت وبیش از 110 میلیارد افغانی آن به بخش پروژه‌های توسعه‌یی اختصاص یافته است.
در طرح بودجه که امروز(چهارشنبه، 27جدی)  از سوی نمایندگان تصویب شد، بودجه عادی نسبت به طرح که قبلاً به مجلس معرفی شده بود یک ملیارد افغانی کاهش یافته و در بودجه توسعه‌یی 17 میلیارد افغانی افزوده شده است.
کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان در نشست امروز این مجلس،  طرح بودجه‌ی ملی سال 1397 را به نمایندگان مجلس ارائه کرد که با اکثریت آرای نمایندگان تصویب شد.
صدیق احمد عثمانی، معاون کمیسیون مالی و بودجه مجلس هنگام ارائه طرح بودجه به مجلس گفت که طرح بودجه‌ی امسال بسیار مغلق و پیچیده بود و به همین خاطر روند بررسی آن طول کشید.
آقای عثمانی یاد آور شد که در آخرین نشست مشترک کمیسیون‌ها روی طرح بودجه ملی، اکثریت گزارشگران کمیسیون‌ها با طرح جدید و تغییراتی که در بودجه به وجود آمده موافقت کردند و تنها دو کمیسیون با این طرح مخالف بودند.
در طرح بودجه‌ی 97، روی ایجاد اداره‌ی مستقل راه آهن، اداره زون پایتخت، تقسیم اداره امور ریاست جمهوری به دو اداره مستقل و ادغام اداره مستقل جیودوزی(کارتوگرافی)  به اداره مستقل اراضی توافق صورت گرفته است.
هم‎چنین در طرح بودجه‌ی ملی برای 4 پروژه بزرگ  توسعه‌یی قرضه گرفته شده است.
حکومت برای ساخت جاده‌ی قیصار- لامان از عربستان سعودی، برای ساخت دهلیز شرق و غرب، (هرات – چشت شریف) و انکشاف میدان هوایی هرات از ایتالیا و برای ساخت جاده‌ی حلقه‌ی کابل از بانک توسعه‌یی آسیایی قرضه گرفته است.
این قرضه‌ها 20 ساله و بدون سود بانکی گرفته شده است.
شماری از نمایندگان مجلس در مورد عدم توجه به پروژه‌های کوچک ولایتی در طرح بودجه‌ی ملی 97 اعترض داشتند؛ اما کمیسیون مالی و بودجه مجلس گفت که وزارت مالیه تعهد سپرده که 80 درصد پروژه‌های ولایتی پیشنهادی نمایندگان را در ضمیمه بودجه بگنجاند و در بررسی وسط سال به مجلس ارائه کند.
امیر خان یار، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس گفت که جاده‌های که به قرارداد داده شده و یا کارهای ابتدایی آنان تکمیل شده ولی از طرح بودجه باز مانده‌اند نیز در صورت تامین بودجه در اولویت بودجه سال‌های آینده قرار داده شده‌اند.
سرانجام، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان طرح بودجه ملی سال مالی 1397 را به رای گذاشت که اکثریت نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند.
درنشست امروز مجلس 152 نماینده حضور داشتند و تنها 30 نماینده با طرح بودجه 97، مخالفت کردند.
طرح بودجه ملی در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد که نزدیک به یک ماه از سال مالی 1397 گذشته و گفته می‌شود که معاشات این ماه ماموران خدمات ملکی دولت نیز به دلیل تاخیر در تصویب بودجه از سوی وزارت مالیه اجرا نشده است.
قرار است تا سه روز دیگر نمایندگان مجلس به رخصتی‌های زمستان بروند.
در همین حال، اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان می‌گوید که این سند بودجه با در نظرداشت واقعیت‌های جامعه، امکانات موجود، تطبیق پروژه‌های ملی، ساختار ادارات، تطبیق چارچوب معتبر مصارف و معیار های بین المللی ترتیب شده است.
آقای حکیمی از تمام واحد‌های بودجه‌یی خواسته است که با در نظرداشت امکانات، مؤثریت، اولویت‌های توسعه‌یی حکومت و منافع ملی کشور بودجه‌ی ملی سال ۱۳۹۷ را به مصرف برسانند.