رییس‌جمهور: دست مذاکره همه‌جانبه به سوی پاکستان دراز می‌کنیم

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی با تأکید بر مذاکره صلح با پاکستان و گروه طالبان می‌گوید که دست مذاکره همه‌جانبه به سوی پاکستان دراز می‌کنیم .
آقای غنی که امروز(چهارشنبه، 27جدی) در کنفرانس ملی مشورتی جامعه مدنی، جوانان و زنان پیرامون صلح صحبت می‌کرد، گفت: «ما به پاکستان دست مذاکرات همه جانبه را دراز می نمائیم، حمایت از نهادهای مسلح غیر قانونی مانند مار آستین است».
رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که از سوی پاکستان «پاسخ همه جانبه» برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و کشورهای منطقه دریافت کند.
او افزود: «افغانستان و پاکستان می‌توانند موجب رفاه منطقه شوند و صدها ملیون» انسان را نجات دهند.
آقای غنی در اشاره به فتوای بیش از 2هزار عالم دینی پاکستان مبنی بر حرام دانستن حملات انتحاری گفت که فتوای عالمان اسلامی فراگیر است و باید فتوای عالمان پاکستان در پیوند به حمله‌های انتحاری در افغانستان نیز عملی شود.
رییس‌جمهور گفت:« آیا اصول اسلامی تنها در یک مملکت قابل تطبیق است یا در تمام جهان اسلام؟ اگر به تمام اسلام است؛ این فتوا در افغانستان تطبیق شود. شما از این علما بخواهید که از کدام زمان تعبیر فتوای اسلام به یک کشور محدود می‌شود».
محمداشرف غنی افزود که حکومت افغانستان در صدد گرفتن خاک کسی نیست اما تلاش می‌کند که کشور خود را آباد کند.
وی تأکید کرد که دشمنان افغانستان به خاطر هراس از پیشرفت و آینده افغانستان، نمی‌خواهد که این کشور پیشرفت کند.
رییس‌جمهور غنی هم‌چنان گروه طالبان را دعوت به انجام مذاکره بین‌الافغانی کرد و گفت:« به طالبان صدا می‌کنم که بیایید مذاکره بین‌الافغانی کنیم که اگر افغان هستید اختیار خود را کشور بیگانه ندهید.»
به گفته‌ی وی، مذاکرات صلح سه مرحله دارد، که شامل مراحل قبل از مذاکرات، هنگام مذاکرات و تضمین پیمان صلح می‌شوند.
آقای غنی تأکید کرد که به نظر وی، دو مرحله‌ی نخست باید بین‌الافغانی باشد و در مرحله سوم برای تضمین تمام جامعه بین‌المللی فراخوانده شوند.
این در حالی است که روز گذشته محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح گفته بود که تماس‌های غیر رسمی با گروه طالبان برقرار شده است.
از سوی هم مسوولان این شورا گفته‌اند که پاکستان هنوز به گونه‌ی آشکار در روند صلح افغانستان مداخله می‌کند و نمی‌گذارد تا این روند به صورت عملی آغاز شود.
اکرم خپلواک، رییس دارالانشای شورای عالی صلح گفته بود:«مداخله کشورهای منطقه که نمی‌خواهند روند صلح در افغانستان به گونه عملی تطبیق شود خصوصا مداخله صریح پاکستان، فعالیت گروه‌های مافیایی و شبکه‌های هراس افگن موانع اصلی آغاز عملی روند صلح است»