درگیری‌های میان‌گروهی مخالفان مسلح دولت؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

طی هفته‌ی گذشته مخالفان مسلح دولت، در ولایت‌های غور و جوزجان با هم درگیر شدند. در این درگیری‌ها دست‌کم پنج تن کشته شدند و یک تن دیگر نیز زخمی شد.
به روز شنبه‌، 23 جدی در ولایت غور یک فرمانده محلی طالبان با یک فرمانده حزب اسلامی با هم درگیر شدند و در نهایت دو پسر فرمانده حزب اسلامی کشته شدند و خود فرمانده نیز زخمی شد. به‌نقل از خبرگزاری پژواک عبدالرحمان عطش معاون شورای ولایت غور گفت، عبدالحمید فرمانده محلی طالبان، جهان‌شیر یکی از فرماندهان حزب اسلامی و دو پسرش را به دلیل سرباززدن ، از پرداخت عشر و زکات، به گلوله بست که در نهایت دو پسر فرمانده حزب اسلامی کشته شدند و خودش نیز زخمی شد.
اما عبدالحی خطیبی سخن‌گوی والی غور گفت این دو فرمانده محلی، از جمله‌ی مخالفان مسلح دولت بودند و برسر ریاست قبیله‌ی شان باهم درگیر شدند. وی نیز کشته شدن دو پسر فرمانده حزب اسلامی را تایید کرد.
بعدتر به روز یک‌شنبه، 24 جدی مقام‌های محلی ولایت جوزجان از درگیری طالبان و داعش در ولسوالی درزاب این ولایت خبر دادند. به گفته‌ی مقام‌های محلی جوزجان، در این درگیری دست‌کم سه جنگجوی داعش کشته شدند. محمد رضا غفوری سخن‌گوی والی جوزجان گفت که این درگیری پس از آن صورت گرفت که برادر والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت سرپل توسط افراد وابسته به گروه داعش کشته شد. او افزود که ممکن بار دیگر دو گروه باهم درگیر شوند.
عملیات‌های نیروهای امنیتی افغان
وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (23 الی 29 جدی) در نتیجه‌ی راه‌اندازی 69 عملیات تصفیوی و 72 عملیات خاص در 22 ولایت کشور 394 هراس‌افگن به شمول 57 جنگجوی داعش و چهار فرمانده محلی طالبان کشته و 212 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 45 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، لغمان، کنر، غزنی، میدان وردک، ارزگان، هرات، فراه، بادغیس، فاریاب، بغلان، سمنگان، کندز، بلخ، هلمند، لوگر، کاپیسا، سرپل، خوست، پکتیا، نیمروز و بدخشان بوده است.
در مهم‌ترین عملیات به روز سه‌شنبه، 26 جدی در اثر حمله‌ هوایی نیروهای امنیتی افغان در روستای «خستک» ولسوالی جرم ولایت بدخشان، 17 جنگجوی خارجی کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، یک منبع ریاست امنیت ملی بدخشان که نخواست اسمی از وی برده شود گفت، هواپیماهای جنگی A-29 وزارت دفاع ملی یک مرکز تعلیمی تروریستان خارجی را در روستای خستک ولسوالی جرم ولایت بدخشان هدف قرار دادند که در نتیجه‌ی آن 17 تروریست خارجی به‌شمول اتباع تاجیکستان، ازبکستان، چچن و پاکستان کشته و 11 تن دیگر آنان زخمی شدند. به گفته یک عضو شورای ولایت بدخشان، در این عملیات غیرنظامیان نیز آسیب دیده‌اند. منابع محلى در ولايت بدخشان مى‌گويند که منطقه‌ی خستک ولسوالی جرم، از چند سال به اين‌طرف محل تجمع تروريستان خارجی بوده است و حالا هم نزدیک به 50 خانواده‌ از تروریستان در این منطقه زندگی می‌کنند.
همچین به روز یک‌شنبه، 24 جدی در نتیجه‌ی حملات هواپیماهای بی‌سرنشین نیروهای خارجی در ولسوالی‌های هسکه‌مینه و اچین ولایت ننگرهار دست‌کم 17 جنگجوی گروه داعش کشته شدند. دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار با نشر خبرنامه‌یی گفت در نتیجه‌ی حملات هواپیماهای بی‌سرنشین نیروهای خارجی بر مناطق انگور قلعه‌ی ولسوالی هسکه‌مینه و «پيښې» ولسوالی اچین مجموعا 17 جنگجوی داعش کشته شدند. خبرنامه افزود که شماری اتباع خارجی نیز در بین کشته‌شده‌ها بودند.
در همین حال به روز دوشنبه، 25 جدی نیروهای امنیتی افغان، با راه‌اندازی یک عملیات خاص زمینی و یک عملیات هوایی در ولسوالی‌های غنی‌خیل و خوگیانی ولایت ننگرهار هفت جنگجوی طالب به شمول سه فرمانده آنان را کشتند. به نقل از خبرگزاری پژواک، عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار گفت، در این عملیات‌ها هفت طالب مسلح به‌شمول سه فرمانده مهم این گروه که باشندگان اصلی خیبرپشتونخواه پاکتسان بودند، کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.
به روز جمعه‌، 29 جدی نیز مقام‌های محلی ولایت ولایت ننگرهار از کشته شدن 5 عضو شبکه‌ی القاعده در این ولایت خبر دادند. دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که در نتیجه‌ی عملیات نیروهای خاص امنیت ملی در منطقه‌ی «توتو» ولسوالی شیرزاد این ولایت پنج عضو شبکه‌ی القاعده به‌شمول شهروندان داخلی و خارجی کشته شدند. براساس خبرنامه، سه شهروند چچن، یک شهروند پاکستان و یک شهروند افغانستان شامل کشته‌شده‌ها اند.
حملات طالبان جان 15 نظامی را گرفت
هفته‌ی گذشته به‌جز اصابت یک فیر راکت بر دیوار سفارت هند واقع در سرک 14 وزیر محمداکبر خان شهر کابل که تلفاتی در پی نداشت، هیچ حمله‌ی‌ انفجاری و انتحاری در کشور رخ نداد. اما هراس‌افگنان با راه‌اندزی عملیات‌های تهاجمی بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی کشور، از آنان قربانی گرفتند.
چهارشنبه شب، 27 جدی طالبان مسلح بر یک پاسگاه پولیس در روستای «گنکان» ولسوالی اناردره‌ی ولایت فراه حمله کردند و هشت سرباز پولیس و اردوی ملی را کشتند. به نقل از خبرگزاری پژواک دادالله قانع یک عضو شورای ولایی فراه گفت، طالبان ناوقت چهارشنبه شب بر پاسگاه پولیس حمله کردند. این در حالی است که پاسگاه پولیس، در پنج کیلومتری فرماندهی امینه ولایت فرا موقعیت دارد.
همزمان مقام‌های امنیتی ولایت هلمند نیز از کشته شدن هشت سرباز پولیس در منطقه‌ی بین ولسوالی گرشک و شهر لشکرگاه خبر دادند. سمنوال گلی‌خان آمر امنیت فرماندهی امنیه لایت هلمند گفت، این رویداد در منطقه‌ی بین شهر لشکرگاه و ولسوالی گرشک اتفاق افتاد و در اثر آن هشت سرباز پولیس کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند. به گفته‌ وی هرچند نیروهای کمکی به ساحه اعزام شد؛ اما به دلیل این که تعداد زیادی از طالبان در این حمله شرکت داشتند، آنان نتوانستند به سربازان گیر مانده در پاسگاه کمک کنند. او افزود که در این رویداد به طالبان نیز تلفات وارد شده است.
هم‌چنین طالبان مسلح بامداد روز دوشنبه، 25 جدی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب شش سرباز اردوی ملی را کشتند. به گفته‌ی رحمت‌الله قیصاری ولسوال قیصار، این سربازان در مسیر شاهراه کشته شدند. او فزود که دو سرباز دیگر از سوی طالبان دستگیر شدند.
در هفته‌ی گذشته بزرگ‌شهرهای کشور هیچ حمله‌ی انتحاری و انفجاری که تلفات در پی داشته باشد را شاهد نبود.