باران راکت در کابل

باران راکت در کابل

حملات راکتی صبح شنبه 8 کشته و 31 زخمی برجای گذاشت

صبح روز شنبه‌ی کابل با حملات خونبار راکتی و انفجار ماین‌های مقناطیسی آغاز شد؛ حملاتی که دست‌کم 9 کشته و 34 زخمی برجای گذاشت.

براساس اطلاعات وزارت داخله، صبح روز شنبه، 24 فیر راکت از ساحات تهیه مسکن در حوزه‌ی هفدهم و ساحه بین چهارراهی گل سرخ و چهار راهی مارکیت در حوزه‌ی چهارم امنیتی پولیس شلیک شد. پنچ فیر در حوزه‌ی دوم، چهار فیر در حوزه‌ی یازدهم، یک فیر در حوزه‌ی  شانزدهم، هفت فیر در حوزه‌ی دهم، سه فیر در حوزه‌ی پانزدهم و یک فیر در حوزه‌ی نهم فرود آمدند.

تلفاتی که این حمله‌ی راکتی برجای گذاشت، در حوزه‌ی دوم یک کشته و 10 زخمی، در حوزه‌ی یازدهم سه کشته و 12 زخمی، در حوزه‌ی شانزدهم یک کشته و 4 زخمی، در حوزه‌ی دهم سه کشته و 3 زخمی و در حوزه‌ی نهم 2 زخمی بود. راکتی که در حوزه‌ی پانزدهم فرود آمد، هیچ تلفاتی در پی نداشت. کشته‌ها و زخمی‌ها همه غیرنظامی‌اند.

از سوی دیگر، وزارت صحت عامه اعلام کرد که از حملات راکتی دیروز، پنچ کشته و 50 زخمی به شفاخانه‌های منتقل شده‌ است.

انفجار دو ماین مقناطیسی

صبح دیروز پیش از آن‌که حملات راکتی بر شهر کابل انجام شود، دو انفجار ماین مقناطیسی نیز روی داد که یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت.

انفجار نخست حوالی ساعت 7:15 صبح در منطقه‌ی ارزان قیمت رخ داد. در این انفجار یک موتر نوع رنجر هدف قرار گرفت که به گفته‌ی پولیس کابل در آن یک نظامی کشته و سه نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار دومی حوالی ساعت ۸:۰۰ صبح دیروز در ساحه‌ی «بالا ده» چهلستون رخ داد. در این رویداد یک عراده موتر نوع فورد هدف ماین مقناطیسی قرار گرفت که به گفته‌ی پولیس کابل تلفات نداشت.

وزارت داخله حملات دیروز را کار طالبان خواند. طارق آرین سخن‌گوی این وزارت گفت که این کار طالبان «ضعف و شکست» این گروه را نشان می‌دهد و «دشمنی آشکار» با یک ملت است.

گروه طالبان اما، دست‌داشتن در این حمله‌ی راکتی را رد کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه در صفحه‌ی تویترش نوشته است: «ما بر مجتمعات عام فیرهای کورکورانه را اجازه نمی‌دهیم.»

از سوی دیگر حملات  تروریستی دیروز در حالی انجام شد که از حدود یک ماه به این‌سو مسئولیت تأمین امنیت شهر کابل را امرالله صالح، معاون اول رییس‌جمهوری به عهده گرفته است.

آقای صالح هم پذیرفته است که در امر مبارزه با تروریسم و حملات تروریستی دست‌آورد قابل ملاحظه‌ای نداشته است. او صبح دیروز در سلسله یاداشت‌های جلسه‌ی شش‌ونیم خود که از طریق صفحه‌ی فیسبوکش منتشر می‌شود، نوشت: «در بخش تروریسم، هنوز کاهش چشم‌گیری صورت نگرفته است.»

آقای صالح اذعان کرده، به هدفی که تعیین شده بود، نرسیده است. او اما تأکید کرده که کابل را امن می‌کند: «به آن نقطه خواهیم رسید و زود هم خواهیم رسید.»

 یکی از راکت‌ها در منطقه‌ی شهر نو در پیش کافه‌ی سلایس اصابت کرده. این کافه در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته که سه تن از کارمندانش در این رویداد زخمی شده‌اند – عکس از شبکه‌های اجتماعی
یکی از راکت‌ها در منطقه‌ی شهر نو در پیش کافه‌ی سلایس اصابت کرده. این کافه در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته که سه تن از کارمندانش در این رویداد زخمی شده‌اند – عکس از شبکه‌های اجتماعی

واکنش‌ها

ارگ ریاست‌جمهوری حملات دیروز، را محکوم کرده و گفته که مبارزه با تروریسم بین‌الملی نیازمند تلاش‌ها و مبارزه‌ مشترک و حمایت از راهبرد مبارزه با تروریسم از طریق شورای امنیت سازمان ملل است.

در اعلامیه‌ای که از طرف ارگ منتشر شده به نقل از رییس‌جمهور غنی آمده است: «حمایت دوامدار سازمان ملل از راهبرد مبارزه علیه تروریسم و پروسه صلح افغانستان باعث رسیدن به یک راه حل سیاسی در افغانستان می‌شود. با توجه به خشونت‌های جاری در کشور، پذیرش کاهش خشونت و آتش‌بس از یک سو ما را به صلح که اولویت و خواست همه‌ی ما است نزدیک‌تر می‌کند و از سوی دیگر شرایط مبارزه مؤثر با موج دوم کرونا را فراهم می‌کند.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز ضمن محکومیت حملات راکتی دیروز  گفته است که چنین حملات نشان‌دهنده‌ی «درماندگی، شکست و ناامیدی دشمن از پیروزی در میدان جنگ است».

آقای عبدالله در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته که مردم افغانستان با چنین حملاتی از پا نمی‌افتند و تسلیم تروریسم نمی‌شوند: «ایجاد ترس و وحشت تروریستان بدصفت به هدف نخواهد رسید و سرانجام گروه‌های تروریستی – تکفیری نابود خواهد شد.»

روس ویلسون، شارژدفیر ایالات متحده‌ی امریکا ضمن محکومیت حملات دیروز، در صفحه‌ی تویترش نوشته است که کشورش با دولت افغانستان کار می‌کند تا از چنین حملاتی جلوگیری و عاملان آن مورد بازخواست قرار بگیرند.

یکی از راکت‌های دیروز در محوطه‌ی سفارت ایران در حوزه دهم امنیتی فرود آمد. سفارت ایران در صفحه‌ی تویترش نوشته است: «یکی از موشک‌های شلیک‌شده صبح امروز 99/09/01 در محوطه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل فرود آمده و ترکش‌های متعددی به ساختمان اصلی، شیشه‌ها، تأسیسات و تجهیزات سفارت اصابت کرد. خوشبختانه این حادثه تلفاتی در برنداشت و کلیه پرسنل سفارت در سلامت کامل به‌سر می‌برند.»

ایران این حمله را «نمونه‌ای از جنگ نیابتی و اقدامات» هم‌پیمانان امریکا در افغانستان دانست. سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امور خارجه، امریکا را «مسئول مستقیم» این حملات خواند.

واکنش شهروندان کشور هم به این حمله گسترده بوده است.

حملات راکتی دیروز یک بار دیگر خاطرات شهروندان کابل از جنگ‌های دهه‌ی هفتاد خورشیدی را زنده کرد؛ جنگی که در آن یکی از طرف‌های درگیری بی‌هیچ تفکیکی راکت‌های کور را بر شهر کابل شلیک می‌کرد و راکت‌های که اکثر قربانیان آن غیرنظامیان بودند.

ضیا شهریار، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در لندن نوشته است: «کابل در دهه نود میلادی شاهد حملات وحشتناک راکتی و چه بسا کور بود که جان دها هزار نفر را گرفت. ولی حالا ۲۵ سال بعد  از آن همچنان در جلو نگاه‌های کمره‌های مداربسته و جلو چشم جهان، پایتخت افغانستان این چنین راکت‌باران شده و شهروندانش قتل عام‌ می‌شوند.»

راکت‌ها دیروز از دو موتر باربری نوع سوزکی از دو  ناحیه مزدحم شهر کابل فیر شد. انتقاد شهروندان بر نهادهای کشفی و امنیتی کشور این است که تروریستان چگونه توانسته با چنان دم‌ودستگاهی وارد شهر شوند و کابل را راکت‌باران کنند.

کاوه جبران، شاعر و نویسنده در فیسبوکش نوشته است: «ملک بی‌صاحب، مصداقش همین کشور است. هر کس هر کاری را بخواهد می‌تواند بکند، بی‌آن‌که گریبانش را بگیرند. البته حکومتی که محصول آرای مردم نباشد، همین است. مسئول نیست.»

او افزوده: «در روز روشن مردم را با موشک می‌زنند، مسئولان جلسه شش‌ونیم برگزار می‌کنند و با گزارش‌های هوایی خاک در چشم مردم می‌پاشند. میزان ناتوانی‌تان را هم می‌دانند، نیاز به دروغ‌بافی نیست. لطفا کنار بروید تا افراد شایسته‌تری جای‌تان را پر کنند.»

در همین حال شماری از آگاهان معتقدند که حملات راکتی دیروز، در واکنش به اقدامات اخیر حکومت برای بازداشت هسته‌های عملیاتی گروه داعش در کابل بوده است.

گروه شاخه خراسان داعش اما تا کنون مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است. ادعاهای مطرح است که حملاتی که تحت نام داعش انجام می‌شود در واقع کار شبکه‌ی حقانی است.

به اعتقاد جاوید کوهستانی، کارشناس مسائل نظامی، حملات راکتی دیروز داعش واکنشی در برابر اقدامات اخیر حکومت برای بازداشت هسته‌هایی عملیاتی این گروه در کابل بود: «من فکر می‌کنم که حمله‌ی اخیر تلافی‌جویانه و واکنشی بود.»

از نظر آقای کوهستانی گروه داعش با حملات راکتی دیروز سعی کرد این پیام را برساند که این گروه هنوز در شهر حضور دارد و می‌تواند چنین حملاتی انجام دهد: «‌به‌نحوی با این کار می‌خواهند بگویند که با گرفتاری یکی-دو شبکه، فعالیت ما پایان نمی‌یابد و ما حضور داریم.»

از سوی دیگر، به اعتقاد آقای کوهستانی، گروه داعش با انجام چنین حملاتی می‌خواهد نشان دهد که پس از طالبان می‌تواند جایگزین این گروه برای انجام فعالیت‌های تروریستی در افغانستان شود.

روی‌هم‌رفته، آقای کوهستانی ضعف مدیریتی در حکومت را عامل وقوع چنین رویدادهای خونین عنوان می‌کند.

«کادرهای نظامی و استخباراتی فهمیده و چیزفهم بی‌دلیل به تقاعد سوق داده شدند. تحت عنوان جوان‌سالاری کسانی را آوردند که ظرفیت کار استخباراتی صادقانه را ندارند. فساد بیداد می‌کند. برخوردها سلیقه‌ای و تیمی است. دشمن از همین خلا استفاده کرده و از مدت‌هاست که در کابل رخنه کرده است.»

بر اساس اطلاعاتی که دیروز آقای صالح ارائه کرد، در یک ماه کابل گواه دو حمله‌ی انتحاری، یک موتربمب، یازده ترور،انفجار 31 حلقه ماین، یک بار انداخت راکت، پنج بمب دستی، 35 حمله‌ی مسلحانه بر پاسگاه‌های اطراف شهر و 78 اقدام ترور نیروهای دولتی و کارمندان دولتی بوده است. این آمار حملات راکتی و انفجار ماین‌های مقناطیسی دیروز را شامل نمی‌شود.