16 ساعت درگیری در هوتل انترکانتیننتال/ مرگ دست‌کم 18 نفر تأیید شده است

اطلاعات روز: فرمانده پولیس کابل می‌گوید که در حمله‌ی مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال دست‌کم 18 تن کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. سالم احساس به بی‌بی‌سی در کابل گفت که ۱۴ نفر از کشته‌شدگان شهروندان کشورهای خارجی بودند.
گفته می‌شود که رئیس مخابرات ولایت فراه، یکی از دیپلمات‌های افغانستان در پاکستان و یک کارمند شورای عالی صلح از قربانیان این رویداد بودند.
این در حالی است که پیش‌تر نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله پس از آن‌که حمله پایان یافت در یک نشست خبری گفته بود که در این حمله 5 نفر کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.
او در مورد جزییات این حمله گفت که شش مهاجم حوالی ساعت 8:50 دقیقه‌ی شنبه‌شب (30 جدی) از قسمت شمالی هوتل از طریق آشپز‌خانه وارد شدند.
آقای دانش افزود که نیروهای امنیتی توانستند، بیش از 160 نفر را از این هوتل نجات دهند که 41 نفر آن شهروندان خارجی بودند.
سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید، به‌دلیل این‌که اتاق‌های این هوتل باید یک‌‌به‌‌یک بررسی می‌شد، عملیات طولانی شد: «دلیل این‌که عملیات طولانی شد باید دقت زیاد می‌کردیم. بسیار مشکل بود که در یک ساحه‌ی بسته عملیات لازم را انجام بدهیم. گزارش‌های ابتدایی نشان می‌دهد که مهاجمان از قسمت شمالی این هوتل وارد آشپز خانه شده و بعد وارد منزل اول می‌شوند. درگیر می شوند و بیشترین افراد در منزل اول این هوتل کشته شدند.»
آقای دانش افزود، دو مهاجمی که تا نیمه‌های روز مقاومت کردند، در انبارخانه‌ی هوتل جا گرفته بودند و از آن‌جا به‌سوی نیروهای امنیتی تیراندازی می‌کردند.
به گفته‌‌ی وی مهاجمان از سلاح کلاشینکوف و بمب دستی استفاده می‌کردند.
سخن‌گوی وزارت داخله همچنین گفت که مسوولیت تامین امنیت این هوتل از 21 روز به این‌طرف به یک شرکت خصوصی سپرده شده است.
در همین حال شرکت کام‌ایر می‌گوید، 10 کارمند ارشد این شرکت کشته شدند و 26 کارمند دیگر این شرکت توسط نیروهای امنیتی نجات داده شده‌اند.
فرید پیکار، معاون شرکت کام‌ایر به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که 10 نفر از کارمندان این شرکت به‌شمول پیلوت‌ها که اکثر آنان خارجی بودند کشته شدند.
آقای پیکار افزود که کارمندان شرکت کام‌ایر در هوتل انترکانتیننتال بودوباش داشتند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفت. این در حالی است که پیش‌تر وزارت داخله گفته بود، حمله از سوی شکبه‌ی حقانی طراحی شده است.
حمله بر هوتل انترکانتیننتال در حالی انجام می‌شود که به‌روز پنج‌شنبه، سفارت ایالت متحده از حمله‌های احتمالی به هوتل‌های کابل هشدار داده بود. اما در مورد این‌که به کدام هوتل‌ها حمله می‌شود، جزئیاتی نداده بود.
در سال 2011 نیز این هوتل هدف حمله‌ی مهاجمان قرار گرفت و 12 تن در آن کشته شدند.
واکنش‌ها
رهبران حکومت وحدت ملی در واکنش به حمله‌ بر هوتل انترکانتیننتال می‌گویند که گروه‌های تروریستی و حامیان آنان از سوی جامعه‌ی جهانی زیر فشار «کم‌سابقه‌» قرار گرفته‌اند و حالا می‌خواهند با چنین حملاتی میان مردم رعب و وحشت ایجاد ‌کنند.
محمداشرف غنی، رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه از عمل‌کرد نیروهای امنیتی برای نجات کسانی که در هوتل انترکانتیننتال گیر مانده بودند، ستایش کرده‌اند.
ساعاتی پس از پایان حمله، ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد: «حمله‌ی تروریستی برهوتل انترکانتیننتال کابل و سایر حملات مشابه‌ تروریستی، همه را وادار می‌سازد تا مشترکاً در روشنایی اجماع متذکره، مبارزه‌ی‌ جدی و بدون تفکیک علیه تروریزم را تشدید بخشند».
در خبرنامه‌ی ارگ آمده است که اخیراً دولت افغانستان و هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد در دیدارهای‌‌شان در کابل و هم‌چنان در جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورای امنیت سازمان ملل، روی اِعمال فشار بیشتر بر حامیان گروه‌های تروریستی به اجماع رسیدند.
آقای غنی به بررسی جدی چگونگی وقوع این رویداد تاکید کرده و از مسوولان امنیتی خواسته است که در مورد چگونگی وقوع این رویداد بررسی همه‌جانبه انجام دهند.
در همین حال، ریاست اجراییه نیز با نشر خبرنامه‌یی این حمله را «جنایت ضدبشری و غیرانسانی» خوانده و گفته است که گروه‌های تروریستی پس از شکست در برابر نیروهای امنیتی افغانستان در جبهات نظامی، همواره دست به چنین حملاتی می‌زنند.
در خبرنامه آمده است: «تروریستان جنایت‌پیشه و جبون و حامیان‌شان، زیر فشار کم‌سابقه‌ی جهانی قرار گرفته و با چنین حملاتی در پی انتقام و تلافی هستند. اما این جنایت‌کاران وحشی و ذلیل و حامیان بیرونی‌شان، حساب این‌همه جنایت و وحشت را پس خواهند داد».
براساس خبرنامه، رییس اجراییه گفته است که چگونگی وقوع این رویداد باید به‌صورت جدی بررسی و نتایج آن با مردم شریک شود.
جان بس سفیر ایالت متحده‌ی امریکا در افغانستان نیز حمله بر هوتل انترکانتیتنتال را نکوهش کرده و گفته است، چنین خشونت‌هایی در این‌جا و هیچ جای دیگری از دنیا قابل قبول نیست.
براساس اعلامیه‌یی که از سوی سفارت امریکا در کابل منتشر شده، آقای بس اطمینان داده که دولت امریکا از دولت و مردم افغانستان حمایت و تلاش می‌کند که صلح در افغانستان تأمین شود.
وی افزوده سفارت ایالت متحده‌ی امریکا در کابل و مقام‌های افغان در حال بررسی این حادثه هستند.
تداماچی یاماموتو نماینده‌ی خاص سرمنشی ملل متحد نیز این حمله را نکوهش کرده و گفته است: «هیچ توجیهی برای این حمله‌ی فجیع که شاید جرم جنگی محسوب شود، وجود ندارد.»
وی افزوده این‌که طالبان به قصد کشتن غیرنظامیان وارد هوتل شدند، یک «عمل ظالمانه» را مرتکب شدند.
او تصریح کرده، همه‌ی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان مکلف‌اند که در مطابقت به قوانین بشردوستانه، به تعهدات خویش عمل کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *