نام شش عضو گروه طالبان و شبکه‌ی حقانی درج فهرست دهشت‌افگنان امریکا شد

اطلاعات روز: وزارت مالیه امریکا اعلام کرده است که نام شش نفر از اعضای گروه طالبان و شبکه‌ی حقانی، درج فهرست دهشت‌افگنان این کشور شده‌اند.
این وزارت گفته است که چهار نفر تبعه‌ی افغان و دو تن دیگر آنان پاکستانی بوده و همه آنان در حال حاضر در پاکستان زندگی می‌کنند.
سیگل مندلکر، معاون وزارت مالیه امریکا در امور مبارزه با دهشت افگنی و استخبارات مالی گفت که این شش تن در انجام حملات بالای نیرو‌های ایتلاف در افغانستان و تمویل گروه طالبان و شبکه‌ی حقانی دست دارند.
به نقل از رادیو صدای امریکا، خانم مندلکر افزود:« این اقدام به حمایت از استراتیژی رییس جمهور ترمپ برای آسیای جنوبی گرفته شده و هدف آن مختل ساختن فعالیت این گروه‌های دهشت افگن و فاش کردن هویت افرادی است که فعالیت این گروه‌ها را تسهیل می‌بخشند. حکومت پاکستان باید با ما یکجا کار کرده و لانه‌های طالبان و شبکه‌ی حقانی را از خاک خود برچیند و منابع تمویل آنان را هدف قرار بدهد.»
بر بنیاد این تصمیم واشنگتن، تمام دارایی این شش فرد مربوط با طالبان و شبکه‌ی حقانی که در حوزه‌ی صلاحیت حکومت امریکا قرار دارد، مسدود شده و شهروندان ایالات متحده از هر گونه داد و ستد مالی با آنان منع شده‌اند.
در اعلامیه‌ی وزارت مالیه امریکا آمده که چهار تن از این افراد به خاطر ارتباط با گروه طالبان و دو تن دیگر به دلیل ارتباط شان با شبکه‌ی حقانی هدف تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند.
بر بنیاد اعلامیه نام‌های عبدالصمد ثانی، معاون مسوول مالی گروه طالبان و رییس بانک مرکزی افغانستان در رژیم طالبان، عبدالقدیر بصیرمسوول تامین ده‌ها هزار دالر به فرماندهای گروه طالبان در ولایت کنر در سال ۲۰۱۷ و جنرال قونسل در اسلام آباد در زمان رژیم طالبان، حافظ محمد پوپلزی عضو کمیسیون مالی طالبان و مسوول مالی آن گروه در جنوب و غرب افغانستان، مولوی عنایت الله مسوول نظامی گروه طالبان در بسیاری ولایت‌های افغانستان و عضو پیشین شورای پشاور طالبان، از طالبان که تبعه‌ی افغانستان هستند، فقیر محمد یکی از مسوولان مالی شبکه‌ی حقانی و گلا خان حمیدی یکی از مسوولان مالی و فناوری شبکه‌ی حقانی و یکی از قاچاقبران انسان در منطقه از شهروندان پاکستان هستند که شامل فهرست دهشت‌افگنان امریکا شده‌اند.
در همین حال حکومت افغانستان از این اقدام امریکا استقبال کرده است.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته است که شماری از این افراد در گذشته مسوولیت‌های بزرگی در این گروه‌ها داشتند و اکنون مسوولیت‌های مالی را برعهده دارند.
وی تاکید کرد که فشار علیه گروه‌های تروریستی، منابع و حامیان آنها از خواست‌های بنیادی دولت افغانستان است.
این در حالی است که قبل ازاین جنرال جان نیکلسن، فرمانده‌ی عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته بود که حمله بر منابع تمویل و مالی گروه طالبان بخش از استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان و منطقه است.