برای نخستین‌بار تطبیق واکسین ویروس روتا در افغانستان آغاز شد

زهراجویا
وزارت صحت عامه‌ی افغانستان اعلام کرد که روز شنبه (7 دلو) تطبیق واکسین ویروس روتا در سراسر افغانستان آغاز شده است.
ویروس روتا یکی از شایع‌ترین عامل‌های اسهال در نزد نوزادان و کودکان زیر سن پنج سال است.
این ویروس شدیداً ساری است که از طریق مواد غذایی و آشامیدنی و تماس دست‌ها و یا وسایل آلوده به دهن، از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کند.
ویروس روتا سالانه جان حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار کودک را در جهان می‌گیرد. اما بعد از معرفی واکسین روتا، این رقم تا حدی کاهش یافته است.
هرچند آمار دقیق مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ویروس روتا در افغانستان هنوز در دست نیست. اما وزارت صحت عامه‌ می‌گوید که با تطبیق این واکسین 40 درصد کودکان مبتلا به ویروس روتا( اسهال) از مرگ نجات خواهند یافت.
سخن‌گوی وزارت صحت می‌گوید: «با تطبیق این واکسین از مراجعه‌ی 40 درصد کودکان مبتلا به این ویروس به شفاخانه‌ها جلوگیری می‌شود».
وحید مجروح، سخن‌گوی وزارت صحت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که واکسین ضدویروس روتا برای کودکان در سنین شش تا هشت هفته‌یی برای پیش‌گیری از بیماری کشنده‌ی اسهال به‌شکل خوراکی از طریق دهن تجویز می‌شود.
آقای مجروح گفت که وزارت صحت عامه برای پیش‌گیری از این بیماری کشنده در نزد کودکان با سازمان بهداشت جهانی روی این موضوع به توافق رسیده است که واکسین ویروس روتا نیز شامل فهرست دیگر واکسین‌های وزارت صحت شود و قابل دسترسی برای همه‌ی کودکان افغان باشد.
او افزود که واکسین ویروس روتا در همه‌ی مراکز صحی در سراسر افغانستان در دسترس خانواده‌ها قرار دارد.
در اعلامیه‌یی که دو روز قبل از سوی وزارت صحت منشتر شد آمده است که حدود ۵۵ درصد بیماری اسهال و ۳۶ درصد مرگ‌ومیر کودکان زیر یکسال، ناشی از ویروس روتا است.
وزارت صحت عامه‌ی افغانستان علاوه بر واکسین ویروس روتا ، ۱۲ نوع واکسین در مقابل ۹ بیماری مرگبار دوران کودکی که شامل توبرکلوز، فلج اطفال، دیفتری، سیاه‌سرفه، تیتانوس نوزادان، زردی سیاه، آنفلوآنزای نوع (B)، سینه‌بغل و سرخکان می‌شود را شامل فهرست جدول روزمره‌ی تطبیق واکسین برای کودکان کرده است.
این وزارت می‌گوید که واکسین تیتانوس برای زنان نیز شامل برنامه‌ی روزمره‌ی واکسیناسیون این وزارت است.
کودکان از جمله آسیب‌پذیرترین قشر جامعه‌اند. آنان با مشکلات و دشواری‌های زیاد مواجه‌اند که نیاز به مراقبت‌های جدی از سوی خانواده‌ها دارند.
آقای مجروح گفت که این واکسین به کمک سازمان بهداشت جهان و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) برای کودکان زیر یک سال معرفی شده و تطبیق می‌شود.