رییس‌جمهور در دیدار با بزرگان بلخ: موضوع بلخ در چارچوب قانون اساسی حل می‌شود

اطلاعات روز: رییس‌جمهوری غنی در دیدار با بزرگان ولایت بلخ گفته است که موضوع ولایت بلخ در چارچوب قانون اساسی حل می‌شود.
هم‌چنان بزرگان ولایت بلخ در این دیدار خواهان حل مسالمت‌آمیز و به موقع موضع بلخ شدند.
ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که شماری از بزرگان، علمان و نمایندگان جامعه مدنی ولایت بلخ، قبل از ظهر امروز(چهارشنبه، 11دلو) با اشرف غنی، رییس‌جمهور دیدار کردند.
در خبرنامه آمده است که آنان از برنامه‌های زیربنایی و اقتصادی حکومت سپاس‌گذاری و اعلام حمایت کرده‌اند.
بزرگان ولایت بلخ در این دیدار بر تقویت همبستگی و وحدت بیشتر بخاطر رفع چالش‌های موجود و نیز بر بسیج همگانی علیه برنامه‌های گروه‌های تروریستی تاکید کرده و نیز از رییس‌جمهور غنی خواسته است که موضوع جنجالی ولایت بلخ را به صورت مسالمت‌آمیز و به موقع حل کند.

در این دیدار آقای غنی گفته است که همه‌ی اقدام‌ها در خصوص موضوع ولایت بلخ در چارچوب قانون اساسی انجام می‌پذیرد و این موضوع حل خواهد شد.
آقای غنی افزود که افغانستان به همه افغان‌ها تعلق دارد و هرنوع تبعیض، بی‌اتفاقی و تفرقه‌افگنی قابل قبول مردم و دولت نیست« تعهد ما این است که به بحران ۴۰ ساله، نقطه‌ی پایان بگذاریم.»
در خبرنامه آمده است:«رییس‌جمهور کشور هم‌چنان به اقشار مختلف ولایت بلخ اطمینان داد که همه‌ی اقدامات در خصوص موضوع ولایت بلخ در چارچوب قانون اساسی انجام می‌پذیرد و مسایل از این مجرا حل خواهد شد.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عطامحمد نور، والی« مستعفی» ولایت بلخ با گذشت بیش از یک ماه هنوز هم در این ولایت به کارش ادامه داده است.
پس از آن ریاست‌جمهوری اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی استعفانامه‌ی آقای نور را منظور کرده است، عطامحمد نور در موضع‌گیری‌هایش گفت که حکومت وحدت ملی یک حکومت توافقی است که او را کسی برکنار کرده نمی‌تواند.
آقای نور اعلام کرد که حکومت وحدت ملی براساس توافق‌نامه میان دو تیم انتخاباتی به میان آمده و هیچ طرفی نمی‌تواند یک طرف دیگر را حذف کند.
او هم‌چنان تاکید کرده است که تا زمانی ریاست‌جمهوری با حزب جمعیت به توافق نرسیده او والی بلخ است.