غنی: مرکز طالبان در پاکستان است

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور با تأکید بر این که مراکز طالبان در پاکستان است می‌گوید که حکومت افغانستان یک فهرست از گروه طالبان و شبکه‌ی این گروه را به حکومت پاکستان تحویل داده است.
این در حالی است که روز چهارشنبه‌ هفته‌ی گذشته معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی و ویس احمد برمک، وزیر داخله‌ی افغانستان در راس یک هیأت بلند رتبه‌ی دولتی به پاکستان سفر کرده بودند.
این هیأت به منظور ارایه‌ی اسناد از دخالت پاکستان در امور افغانستان و حمایت از گروه‌های تروریستی به اسلام آباد رفته بود. در پی سفر هیأت افغانستان به اسلام آباد قرار است فردا شنبه(14دلو) یک هیأت از پاکستان به کابل سفر کند.
آقای غنی امروز( جمعه، 13دلو) پس از نماز جمعه در مسجد ارگ در یک سخنرانی کوتاه گفت که پایگاه‌های گروه طالبان در پاکستان است و حکومت افغانستان یک فهرست منظم از جنگ‌جویان این گروه و شبکه‌ی آنان را به حکومت پاکستان تحویل داده است.
وی گفت:« مرکز طالبان در پاکستان است و اکنون برای حکومت پاکستان وقت تصمیم آمده، که آنچه را برای خود می‌پذیرد، برای تمام جهان اسلام می‌پذیرد و یا تصور آنان این است که فقط علمای آنان می‌فهمند و دیگر علما چیزی نمی‌فهمند».
رییس‌جمهور غنی افزود که حکومت افغانستان منتظر اقدامات جدی پاکستان است و دیگر حرف و پروسه برای شان قابل قبول نیست.
گفتنی است که قبل از این عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز گفته بود که تمامی پایگاه‌های گروه‌ طالبان در پاکستان موقعیت دارد.
آقای غنی در بخش دیگر از سخنانش  با تأکید بر این که اراده‌ی دولت افغانستان برای برنده شدن در میدان جنگ و رسیدن به صلح حتمی است، گفت که تا روز یکشنبه، هفته‌ی آینده تمام نهادهای امنیتی برنامه‌‌ی سرتاسری امنیتی کابل را تکمیل و به وی تحویل می‌دهند.
رییس‌جمهور افزود که مردم کابل از وی خواسته است که روی برنامه‌ی‌ امنیتی کابل تجدید نظر کنند:« مردم کابل تقاضای جدی دارند که روی پلان امنیتی کابل تجدید نظر جدی شود، تا روز یکشنبه هفته‌ی آینده از همه‌ی نهادهای امنیتی خواستم که پلان امنیتی کابل را تکمیل و به من ارایه کنند».
آقای غنی از مردم افغانستان خواست که در برابر حملات تروریستی گروه‌های هراس‌افگن صبر و حوصله پیشه کنند و همه‌ی اقشار جامعه برای مشورت دهی با حکومت کارکنند.
وی از قشر جوان خواست که به صفوف نیروهای امنیتی بپیوندند، زیرا این خاک متعلیق به همه‌ی مردم افغانستان است.
آقای غنی حملات اخیر گروه طالبان را تقبیح کرد و گفت که این حملات بر یک یا چند زن، کودک و مرد افغانستان نه بلکه این حملات بر همه‌ی مردم افغانستان صورت گرفته است و این به یک پاسخ سرتاسری نیاز دارد.
وی گفت:« امروز مردم ما نه تنها در کابل بلکه در تمام افغانستان بالای گلیم غم نشته‌اند، این روز فراموش ناشدنی است، سنگر ما مساجد ما است. این حملات بالای طفل، زن و مرد ما نیست بلکه حمله بالای تمام ملت است. این حملات یک پاسخ همه جانبه و سرتاسری ضرورت دارد.»
آقای غنی بر آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی نیز تاکید کرد و گفت که مسوولین امنیتی و دفاعی تنها بر اساس کفایت، مسوولیت و تعهد تعیین می‌شوند.
رییس‌جمهور هم‌چنان افزود که آوردن اصلاحات بر نهادهای کشفی و استخباراتی افغانستان ضرورت است زیرا این نهادها بعضی اوقات«اطلاعات را نادیده» می‌گیرند.