آمادگی‌ها برای افتتاح کار عملی پروژه تاپی در افغانستان

اطلاعات روز: قرار است کار عملی پروژه انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) در روزهای آینده در خاک افغانستان در ولایت غربی هرات آغاز شود. مقام‌های کشور سرگرم آمادگی افتتاح کار عملی این پروژه و مراسمی‌اند که در آن مقام‌های ارشد کشورهای عضو این پروژه اشتراک می‌کنند.
روز گذشته نشست کمیسیون هماهنگی امنیتی و تشریفاتی مراسم افتتاح کار عملی پروژه تاپی به ریاست صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه و  عضویت والی هرات، معين ارشد امور امنيتی وزارت امور داخله، معاون مشاور امنيت ملی، معاون رییس ستاد ارتش، معاون رياست عمومی امنيت ملی، معاون رياست محافظت رياست‌جمهوری و برخی مسئولان عالی‌رتبه نظامی و امنيتی، در شهر هرات برگزار شد.
وزارت خارجه می‌گوید که والی هرات و اعضای کمیسیون هماهنگی امنیتی و تشریفاتی، گزارش‌های خود را به وزير امور خارجه ارائه کرده و اطمينان دادند که آمادگی‌های لازم برای برگزاری با شکوه مراسم در شهر هرات گرفته شده است.
قرار است مقام‌های ارشد افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان در این مراسم اشتراک کنند.

پروژه‌ انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند از مهم‎ترین پروژه‌های زیربنایی منطقه‌یی به‌شمار می‌رود.
کار عملی پروژه تاپی به تاریخ 22 قوس سال 1394 در ترکمنستان آغاز شد. این لوله گاز به طول ۷۳۵ کیلومتر در داخل افغانستان از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار به پاکستان امتداد میابد.
این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد. افغانستان سالانه حدود 500 میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت و این پروژه سالانه برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

کار عملی پروژه تاپی با حضور سران چهار کشور شریک آغاز شد

توافق‌نامه سهم‌داران پروژه تاپی امضا شد/ ترکمنستان 85 درصد سهم دارد

وزیر معادن: پروژه تاپی سرآغاز پروژه‌های زیربنایی افغانستان است