دختران رباتیک؛ روایت دیگری از زنان افغانستان

نجیب‌الله سعادت- هرات
تیم رباتیک دختران افغان در مسابقه‌ی جهانی در واشنگتن به مدال نقره دست یافتند. در این مسابقات دختران رباتیک‌ساز افغانستان بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفتند. این دختران برای گرفتن ویزا دوبار از هرات به کابل سفر کردند ولی سفارت امریکا در کابل به آنان ویزای سفر به امریکا را نداد. بنابراین آنان ربات‌های خود را به امریکا فرستادند و قرار شد که خود از طریق اسکایپ در این مسابقه شرکت کنند.
بعد از رسانه‌یی شدن این خبر، آنان با وساطت ایوانکا ترمپ، دختر رییس‌جمهور امریکا در مسابقه‌ی ربات‌ها در واشنگتن شرکت کردند.
در نهایت با رای‌زنی مقام‌ها در سازمان‌های مختلف دولتی، وزارت امنیت ملی موافقت کرد و آن‌ها برای یک سفر ده روزه به امریکا راهی سفر شدند.
دینا پاول معاون تیم مشاوران امنیت ملی در بیانیه‌یی این دختران را نماینده‌ی بهترین‌های جامعه‌ی افغانستان و امید آینده‌ی این کشور خواند.
نمایندگان ۱۵۷ کشور جهان به همراه ۵ تیم قاره‌یی در این رقابت‌ها حضور داشتند، اما در این میان تیم افغانستان که اعضایش را دختران ۱۴ تا ۱۷ ساله تشکیل می‌داد، بیشتر از دیگر تیم‌ها مورد توجه بود.
حمایت همه‌جانبه
پس از نشر خبرها و گزارش‌های پیرامون ممانعت دختران رباتیک هرات از سفر به امریکا، نخستین‌بار برنی سندرز یکی از سناتوران امریکا خواستار توجه فوری به مسأله‌ی رفع مشکل ویزای این دختران شد. پس از او بیش از ده سناتور دیگر امریکایی نیز به جمع حامیان این دختران پیوستند.
در این میان حمایت همه‌جانبه‌ی ایوانکا ترمپ، دختر و مشاور ارشد دونالد ترمپ، باعث شد که این دختران مجوز ورود به امریکا را دریافت کنند.
در حصار سنت‌ها
به گفته‌ی رؤیا محبوب، حمایت‌کننده‌ی تیم رباتیک افغان، این دختران که از ولایت هرات به امریکا و مسابقات جهانی راه یافته‌اند، با مشکلات فراوانی مواجه بوده‌اند.
خانم محبوب از برچسپ‌هایی که به وی و اعضای تیم رباتیک زده‌اند می‌گوید: «برچسپ‌های زیادی به من و اعضای تیم رباتیک زده‌اند. متاسفانه در هرات و افغانستان هنوز بافت‌های سنتی حکم‌فرما است و خیلی سخت است که روحیه‌ات را در این شرایط حفظ کنی.»
اما حمایت‌کننده‌ی تیم رباتیک دختران افغان از برخی حمایت‌های مردمی نیز در این رابطه سخن می‌گوید: «از واقعیت نگذریم، برخی‌ها به ما دلگرمی دادند و ما را حمایت کردند. دختران ما را روحیه دادند و در هرات، کابل و بسیاری از جاهای دیگر به دختران ما دلگرمی دادند تا ما بتوانیم بیشتر به روی مسابقات خود تمرکز کنیم.»
حمایت‌های داخلی
تیم رباتیک افغان پس از کسب موفقیت در مسابقات واشنگتن با استقبال گرم مقام‌های ملی و محلی در افغانستان مواجه شد و محمداشرف غنی رییس‌جمهور و رولا غنی بانوی نخست‌ کشور هنگام ورود تیم دختران رباتیک با آن‌ها دیدار کردند. رییس‌جمهور غنی ضمن تبریکی به اعضای تیم رباتیک دختران افغان، از دستاوردهای این دختران برای افغانستان قدردانی کرد.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی کشور نیز با تیم دختران رباتیک کشور دیدار کرده و دستاوردهای آنان را در مسابقات بین‌المللی مهم و ارزنده ارزیابی کرد.
این دختران بعد از ورود به کابل و دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی، وارد هرات شدند و با استقبال گرم شهروندان هرات و مقام‌های محلی این ولایت مواجه شدند. جدا از استقبال گرم در میدان هوایی هرات، دستاورد این دختران هرات در مسابقات واشنگتن در فضای مجازی نیز با استقبال گرمی مواجه شد.
تداوم دستاوردها
تیم دختران رباتیک افغان پس از برنده‌شدن در مسابقات واشنگتن و کسب مقام، در چندین مسابقه‌ی بین‌المللی دیگر نیز اشتراک کرده و مدال‌های رنگارنگی به‌دست آوردند. رؤیا محبوب از شرکت در مسابقات دُبی، هوش مصنوعی در هلند و مسابقات کانادا خبر می‌دهد. به گفته‌ی وی، تیم رباتیک افغان به دعوت مستقیم این کشورها در مسابقات اشتراک کرده و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند. آن‌ها در مسابقات کانادا با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا دیدار کرده و مورد تشویق آقای ترودو نیز قرار گرفته‌اند. متخصصان، دانشمندان و مخترعان هوش مصنوعی بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان، به‌شمول اداره‌ی ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده یا ناسا، در این نشست شرکت دارند.
خانم مخبوب می‌افزاید که دختران در این تیم همه‌روزه تمرینات‌شان را با فشردگی انجام می‌دهند تا بتوانند در رقابت‌های جهانی حایز مقام‌های بیشتری شوند.