غنی: انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شده برگزار می‌شود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور در مراسم افتتاح اجلاس شانزده‌هم و سال هشتم کار شورای ملی گفت که حکومت وحدت ملی متعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در زمان معین آن است.
آقای غنی امروز(چهارشنبه، 16حوت) در مراسم افتتاح اجلاس شانزد‌ه‌هم شورای ملی تأکید کرد که برگزاری انتخابات شفاف و عاری از هرگونه تخطی، یکی از مکانیزم‌های حاکمیت قانون، و تقویت کننده‌ی مشروعیت نظام، و سبب باورمندی مردم به راهکارهای قانونی است.
او گفت حکومت وحدت ملی خود را مکلف می‌داند که منابع لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم کرده، امنیت آن را تامین و از هر گونه دخالت در آن به ویژه از سوی نیروهای امنیتی و ادارات ملکی و حلقات سیاسی جلوگیری کند.
رییس‌جمهور از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات خواست که کارشان را با روحیه‌ی کاملا ملی به پیش ببرند و از هر گونه گرایش سیاسی و تصرفات غیر مسلکی به دور بوده و استقلال خود شان را حفظ کنند.
آقاغنی گفت:«اگر احساس شود که کند کاری‌هایی در کار کمسیون وجود دارد یا نگرانی‌های دیگری هست که ضرورت همکاری حکومت وحدت ملی را تقاضا دارد، توقع من از قشر سیاسی و نهادهای مدنی این است که میزان و نحوه‌ی این کار را خودشان مشخص کنند تا جایی به شک و تردید باقی نماند.»
آقای غنی، اطمینان داد که رهبران حکومت و ادارات حکومتی در امور انتخابات مداخله نخواهند کرد.
رییس‌جمهور یکبار دیگر نیز گروه طالبان را برای پیوستن به پروسه‌ی صلح فرا خوانده گفت که خیر اسلام و افغانستان به صلح است و قبل از آن باید جنگ و خون ریزی متوقف شود.
آقای غنی بر آوردن اصلاحات در نهادهای حکومتی به ویژه به اداره‌های امنیتی تأکید کرده گفت، در کشوری که چند دهه جنگ را سپری کرده است تأمین امنیت در اولویت‌اش قرار دارد.« برای دفاع از خاک هیچ راهی جز تقویت همه جانبه نیروهای امنیتی وجود ندارد. برای این که بحران چند ساله را سپری کنیم باید نیروهای امنیتی را آموزش دیده، مسلکی و غیر سیاسی تربیت کنیم.»
رییس‌جمهور افزود که حکومت وحدت ملی طرح چهارساله‌ی امنیتی را تهیه کرده است.
او گفت:«هم اکنون پلان امنیتی چهار ساله در حال تطبیق است که نتایج واقعی آن را در سال ۱۳۹۷مشاهده خواهیم کرد و در سال ۱۳۹۸ما در نیروهای دفاعی و امنیتی خویش شاهد یک قوت بزرگ و بی سابقه خواهیم بود.»
غنی بیان داشت، کسانی که منافع شان را در ادامه جنگ می بینند با آنان باید مخالفت شود، و هرکس که با اصلاحات مخالفت کند برعلیه یک تحول حیاتی در کشور بر خاسته است.
وی گفت که با به میان آمدن اصلاحات در سکتورهای دفاعی و امنیتی، امنیت شهروندان تامین و زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌شود.
کمیسیون انتخابات تاریخ 16 ماه سرطان سال آینده را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین کرده است.
اختلاف‌ها میان رهبران حکومت وحدت ملی در مورد به میان آمدن اصلاحات در نظام انتخاباتی، یکی از عوامل است که برگزاری انتخابات را در کشور به تأخیر مواجه کرده است.