سومین سال کاری« غیر قانونی» پارلمان آغاز شد

اطلاعات روز: امروز(چهارشنبه، 16حوت) پارلمان افغانستان سومین سال کاری « غیر قانونی» خود را آغاز کرد.
براساس ماده ۸۳ قانون اساسی« مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاری شان بعد از اعلان نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید ۳۰ تا 60 روز قبل از پایان دوره کار مجلس نمایندگان برگزار شود.»
براساس قانون اساسی انتخابات پارلمانی باید در ماه جوزا سال 1394 برگزار می‌شد.
پس از آن که انتخابات 2014 ریاست‌جمهوری با بن‌بست مواجه شد، حکومت افغانستان نتوانست که انتخابات پارلمانی  را در زمان تعیین شده‌ی آن برگزار کند. محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور مدت کاری پارلمان را تا برگزاری انتخابات دور بعدی آن تمدید کرده است.
عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان امروز در مراسم افتتاح اجلاس شانزده‌هم و سال هشتم کاری پارلمان از حکومت خواست که انتخابات پارلمانی را در زمان معین آن برگزار کند.
کمیسیون انتخابات تاریخ ۱۶ ماه سرطان سال آینده(1397) را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین کرده است.
آقای ابراهیمی افزود که به دلیل برگزار نشدن انتخابات پارلمانی؛ کار شورای ملی بیشتر از وقت معین آن طول کشیده است.
او بیان داشت که در شرایط کنونی همه‌ی مردم خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در وقت معین آن هستند.
آقای ابراهیمی تأکید کرد که اعضای شورای ملی از طرح حکومت افغانستان برای صلح در پروسه‌ی کابل حمایت می‌کنند.
از سوی هم محمد اشرف غنی، غنی رییس‌جمهور گفت که حکومت وحدت ملی به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در موقع معین آن، متعهد است.
او گفت که برگزاری انتخابات شفاف و عاری از هرگونه تخطی، یکی از مکانیزم‌های حاکمیت قانون، و تقویت کننده‌ی مشروعیت نظام، و سبب باورمندی مردم به راهکارهای قانونی است.
در این مورد بیشتر بخوانید:

غنی: انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شده برگزار می‌شود