افزایش خشونت علیه زنان در غرب کشور

نجیب‌الله سعادت-هرات
صدها کیلومتر دورتر از کابل، در حوزه‌ی جنوب غرب کشور از هرات گرفته تا غور، فراه و نیمروز در سال 1396 شاهد افزایش خشونت علیه زنان بوده است. در این میان تنها ولایت بادغیس نسبت به سال گذشته خشونت کم‌تری را در خود دیده است.
طبق گفت‌وگوهایی که روزنامه‌ی اطلاعات روز با مسوولان ریاست امور زنان این ولایت‌ها، دفاتر کمیسیون حقوق بشر و نهادهای مدافع حقوق زنان داشته، در سال 1396 بالاتر از هزار مورد خشونت علیه زنان در حوزه‌ی‌ غرب کشور رخ داده است.
تجاوز جنسی، ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های زیرسن و ضرب و شتم زنان و دختران در کنار بددادن و کارهای غیر قانونی از جمله موارد درشت خشونت علیه زنان در این ولایات را تشکیل می‌دهند.
بنیاد‌گرایی، پروژه‌یی بودن نهادهای مدافع حقوق زنان و تبلیغات سوء از جمله دلایلی ذکر شده که باعث ثبت این گراف بلند خشونت علیه زنان شده است. بر‌ اساس آماری که مسوولان در دسترس روزنامه‌ی اطلاعات روز قرار داده‌اند، 1130مورد خشونت علیه زنان در حوزه‌ی جنوب‌غرب کشور (هرات، فراه، بادغیس، غور و نیمروز) در 9 ماه نخست سال 1396 به ثبت رسیده که از این قرار، این حوزه روزانه 3 مورد خشونت علیه زنان و دختران را در خود به ثبت رسانده است.
هرات؛ پرچم‌دار خشونت علیه زنان
بر اساس آماری که ریاست امور زنان ولایت هرات ارایه کرده است در سال 1396نزدیک به 600 مورد خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده است. عزیزه کریمی سرپرست ریاست امور زنان هرات می‌گوید در 9 ماه نخست سال جاری به‌صورت مجموعی 551 مورد خشونت علیه زنان در این ولایت صورت گرفته است.
سرپرست ریاست امور زنان ولایت هرات از نهادهای دولتی می‌خواهد که در قسمت کاهش خشونت علیه زنان در این ولایت بیشتر تلاش کنند.
خشونت‌ها در غور
غور یکی از ولایت‌های حوزه‌ی جنوب‌غرب کشور است که در سال‌های پسین گواه فجیع‌ترین خشونت‌ها بوده است. از قتل گرفته تا بددادن، تجاوز جنسی و ازدواج‌های اجباری در این سال در این ولایت رقم خورده است.
هاجره بشیری، سرپرست ریاست امور زنان غور در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در سال جاری 106 پرونده‌ی خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده است. سرپرست ریاست امور زنان ولایت غور می‌گوید که 24 پرونده را از این موارد پروندهای حادی تشکیل می‌دهد که شامل قتل، آزار و اذیت و خودکشی بوده است. خانم بشیری افزود که آمار خشونت در این ولایت نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیشترین میزان خشونت‌ها در این ولایت توسط فرماندهان محلی و مناطق تحت امرشان در مناطق ناامن رخ داده است.
گراف بلند خشونت علیه زنان در فراه
مسوولان ریاست امور زنان ولایت ولایت فراه می‌گویند که خشونت علیه زنان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. کبرا عظیمی رییس امور زنان ولایت فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که میزان خشونت‌ها در این ولایت نسبت به سال گذشته، بالاتر از 10درصد افزایش یافته است. خانم عظیمی می‌گوید که در سال 1396 به‌صورت مجموعی 176 مورد خشونت علیه زنان در اداره‌ی امور زنان این ولایت به ثبت رسیده است. ضرب و شتم زنان بیشترین موارد خشونت علیه زنان فراه را تشکیل می‌دهد. خانم عظیمی اما می‌افزاید که در اداره‌ی ریاست امور زنان این ولایت هیچ مورد تجاوز جنسی ثبت نشده است. به گفته‌ی رییس امور زنان ولایت فراه، بیش از نیمی از پروندهای خشونت علیه زنان در این ولایت را لت‌وکوب زنان و دختران توسط نزدیکان‌شان تشکیل می‌دهد.
آن‌گونه که رییس امور زنان فراه می‌گوید، هیچ مورد قتل، تجاوز جنسی و ازدواج اجباری در این ولایت در سال جاری به ثبت نرسیده است. اما منابع محلی در این ولایت می‌گویند که موارد متعدد قتل و تجاوز جنسی در این ولایت صورت گرفته که اکثر این موارد در مناطق ناامن این ولایت صورت گرفته و ثبت ریاست امور زنان این ولایت نشده است.
تغییر نوع خشونت علیه زنان در بادغیس
در بین ولایت‌های حوزه‌ی غرب کشور در سال جاری، بادغیس شاهد کاهش خشونت علیه زنان بوده است. مسوولان در اداره‌ی امور زنان این ولایت می‌گویند که گراف خشونت‌های ثبت شده در این ولایت نسبت به سال گذشته و سال‌های پیش از آن با کاهش مواجه است.
زرغونه شیرزاد رییس امور زنان ولایت در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در سال 1396 نزدیک به 200 پرونده‌ی خشونت علیه زنان در این ولایت در اداره‌اش به ثبت رسیده است. رییس امور زنان ولایت بادغیس می‌گوید که در سال 1396 به‌صورت مجموعی 170 مورد خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده است. خانم شیرزاد اما می‌افزاید که پروندهایی که در سال جاری در ولایت بادغیس به ثبت رسیده است به‌مراتب تکان‌دهنده‌تر از موارد سال‌های پیشین است.
رییس امور زنان ولایت بادغیس به اطلاعات روز می‌گوید که اکثر پروندهای خشونت علیه زنان در مناطق ناامن این ولایت اتفاق افتاده است. در همین حال، حلیمه راه‌پیما فعال حقوق زن در بادغیس در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که وضعیت زنان در این ولایت هرچند از نگاه کمی کاهش داشته اما نوع خشونت در این ولایت تغییر کرده و موارد خشونت‌هایی که در سال جاری به ثبت رسیده است نسبت به گذشته حاد‎‌تر است.
خشونت‌ بی‌پیشینه در نیمروز
ولایت نیمروز نیز مانند هرات و فراه در سال جاری شاهد افزایش خشونت علیه زنان بوده و زنان نیمروزی نیز از خشونت بی‌بهره نمانده‌اند. مسوولان کمیسیون ریاست امور زنان ولایت نیمروز می‌گویند که در سال 1396 خشونت علیه زنان در این ولایت با افزایش مواجه بوده است.
ملالی احمدی رییس امور زنان ولایت نیمروز می‌گوید که در اداره‌ی تحت امرش تاکنون‌ بیشتر از 150 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.
به گفته‌ی رییس امور زنان ولایت نیمروز حدود 5 درصد میزان خشونت علیه زنان در این ولایت در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رییس امور زنان نیمروز افزود که در سال گدشته 130 پرونده‌ی خشونت علیه زنان و دختران در این ولایت به ثبت رسیده بود.
آن‌گونه که رییس امور زنان ولایت نیمروز می‌گوید در بیشترین موارد خشونت علیه زنان در این ولایت را قتل‌ و ازدواج‌های اجباری تشکیل می‌دهد.