در اناردره‌ی فراه چه گذشت؟

نجیب‌الله سعادت-هرات
اناردره، ولسوالیی در 65 کیلومتری مرز ایران و 30 کیلومتری شیندند هرات، روز دوشنبه 21 حوت میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان دست‌به‌دست شد. درگیری که پر تلفات بود اما کمتر به آنچه در آن گذشت، پرداخته شد.
افراد گروه طالبان در نخستین ساعات ورود شان به اناردره، به مقر فرماندهی پولیس و مرکز این ولسوالی هجوم بردند و پرچم امارت اسلامی شان را بر فراز آن بلند کردند.
آنان پس از به‌دست گرفتن کنترل اناردره، اعلام کردند که ۱۵ تن از نیروهای امنیتی را کشته و ۳ عراده تانک هاموی را نیز در اختیار گرفته‌اند.
حبیب‌الله آخندزاده، فرمانده پولیس ولسوالی اناردره که با بیش از ده نفر از سربازنش در مقابل طالبان جنگیده بود، در نخست زخمی شد و پس از آن به اثر جراحت شدید جان باخت. همین‌طور سه تن از سربازانش کشته و باقی آن‌ها از ساحه فرار کردند.
حالا جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که فرمانده پولیس این ولسوالی بارها از وی کمک خواسته بود اما کسی به داد وی نرسیده بود.
کشتار حامیان نیروهای امنیتی در فراه
برخی از اعضای شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گویند که طالبان، افرادی را که به حمایت از فرمانده پولیس این ولایت گردآمده بودند، نیز کشته‌اند.
جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه گفت که طالبان 11 فردی را که در نزدیکی مقر فرماندهی پولیس این ولسوالی برای حمایت از نیروهای امنیتی تجمع کرده بودند، کشته است. به گفته‌ی او در میان این کشته شدگان یک زن نیز شامل بوده است.
در همین حال، منابع مردمی به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گویند که طالبان، جسد نیروهای امنیتی را به عقب موتر‌های شان بسته و در بازار اناردره روی جاده‌ها کشیده است.
این منابع می‌گویند که طالبان انواع اسلحه‌ی سنگین و سبک و ابرازهای نظامی مدرن را در اختیار داشته‌اند.
کمک‌های پس از سقوط
کنترل مرکز ولسوالی اناردره از ساعت 4 بامداد روز دوشنبه 21 حوت تا ساعت 3 عصر همین روز، نزدیک به 12 ساعت در اختیار گروه طالبان قرار داشت. در این نبرد به دلیل نبود پشتوانه‌ی کمکی و دیرکرد آن، شمار زیادی از سربازان پولیس کشته و زخمی شدند.
داد الله قانع، عضو شورای ولایتی فراه درگفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که این نیروهای ویژه و بالگرد ارتش، در زمان نیاز به محل نرسیده است. هر چند ناصر مهری، سخن‌گوی والی فراه، دلیل دیر رسیدن نیروهای امنیتی به اناردره را کمین‌گیری طالبان و ماین‌گذاری جاده‌ها می‌خواند. اعضای شورای ولایتی فراه اما از دیر رسیدن نیروی هوایی ارتش برای کمک به فرماندهی اناردره، انتقاد می‌کنند.
آقای قانع، نیروهای هوایی را به سهل‌انگاری متهم می‌کند: “فرودگاه شیندند از اناردره ده دقیقه فاصله دارد. اناردره ساعت 4 بامداد سقوط کرده و نیروی هوایی ساعت 2 عصر به محل رسیده است.”
استفاده از مواد شیمیایی
برخی از اعضای شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گویند که طالبان مسلح در جنگ با نیروهای امنیتی از مواد شیمیایی کشنده استفاده می‌کنند.
دادالله قانع عضو شورای ولایت فراه گفت که در برخی از نبردها در این ولایت، طالبان از یک نوع مواد شیمیایی کشنده استفاده می‌کنند: “من با برخی از نیروهای امنیتی که صحبت کردم، آن‌ها به من گفتند که طالبان از مواد شیمیایی کشنده استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌گویند زمانی که این مواد به مشام شان ‌می‌رسند خفه و بی‌هوش می‌شوند.”
آقای قانع می‌افزاید که اکثر تلفات اخیر نیروهای امنیتی در فراه، به سبب همین مواد شیمیایی بوده است.
به باور وی طالبان با استفاده از این مواد شیمیایی خطرناک و سلاح‌های دوربین‌دار توانسته‌ است ولسوالی اناردره و پاسگاهای امنیتی این ولایت را سقوط دهد.