رییس‌جمهور غنی: ما پدر سوخته نیستیم

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی با اشاره به مهاجرت افغان‌ها به کشورهای مختلف و رنج مهاجرت می‌گوید «ما پدر سوخته نیستیم.»
آقای غنی که امروز (چهارشنبه، 23 حوت) در مراسم بیست و سومین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، یکی از رهبران جهادی افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت: «درد مهاجرت را دیده‌اید یا نه؟ وقتی که مهاجر بودیم ما را با کدام کلمات یاد کردند. ما پدر سوخته نیستیم.»
غنی با تأکید بر هم‌گرایی گفت که مهاجران از تمام افغانستان اند و این درد مشترک باید درک شود.
او افزود: «همگرایی به معنی این است که ما آینده مشترک داریم و اجماع ما باید درد‌های مشترک ما را درمان کند. محروم‎ترین ولایات افغانستان براساس قوم و مردم نه بلکه محرومیت مشترک است و به همه مردم افغانستان تعلق دارد.»
از سوی دیگر رییس‌جمهور گفت در مذاکرات صلح وظیفه حکومت وحدت ملی این است که از حقوق مردم افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان حفاظت کند.
او همچنان گفت که ارگ خانه‌ی همه‌ی افغان‌ها است و محدودیت‌ها و میراث‌ها، مشکلات و دردهای گذشته ختم شود و تغییر یابد، چیزی به میراث گذاشته شود که عدالت اجتماعی را در پی داشته باشد.
او تأکید کرد که فصل تفرقه تمام شده است «ما ضرورت به درک تحلیلی گذشته داریم، اما تکرار گذشته را ما اجازه داده نمی‌توانیم.»
رییس‌جمهور در رابطه به توسعه مناطق مرکزی نیز گفت: «به وضاحت می‌گویم که زندان جغرافیایی افغانستان مرکزی در حال شکستن است و هیچ قدرتی بعد از این نخواهد توانست که افغانستان مرکزی را دوباره به زندان تبدیل کند.»
او افزود «معدن حاجی‌گگ 200 میلیارد تُن آهن دارد، چطور افغانستان مرکزی آباد نشود، چطور افغانستان آباد نشود؟»
رییس‌جمهور با اشاره به درصدی بالای فقر در افغانستان گفت بزرگترین مسئولیت حکومت این است که فقر و بی‌عدالتی را به صورت اساسی پایان دهد.
آقای غنی در مورد کارنامه و شخصیت عبدالعلی مزاری گفت که شخصیت او در زمینه‌های مختلف از جمله عدالت اجتماعی یک نقشه ترسیم می‌کند.
حدود چهار میلیون شهروند افغانستان در کشورهای مختلف مهاجراند. بیش از دو میلیون مهاجر در پاکستان و یک و نیم میلیون مهاجر در ایران زندگی می‌کنند. حکومت در نظر دارد که نخست تمام مهاجران افغان از پاکستان و به‌دنبال آن مهاجران از ایران به کشور برگردند.
رییس‌جمهور غنی اخیراً گفته بود که تمامی مهاجران افغانستان در دو سال آینده به کشور برگردند.