غنی: 50درصد از مکاتب ساختمان ندارند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی گفت که کیفیت تعلیم و تربیه در کشور بسیار پایین بوده و 50درصد از مکاتب افغانستان نیز ساختمان ندارند.
سال تعلیمی 1397 در افغانستان امروز( شنبه، 4 حمل ) با نواختن زنگ مکتب از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور و مسوولان وزارت معارف، آغاز شد.
رییس جمهور غنی سال 1397 خورشیدی را سال حمایت از معارف اعلام کرده گفت که همه‌ی ادارات دولتی و غیر دولتی در زمینه‌ی رشد آموزش و پرورش در کنار وزارت معارف تلاش کنند.
آقای غنی گفت که در سال‌های گذشته در عرصه‌ی دسترسی به آموزش و پرورش پیشرفت‌های صورت گرفته و شمار استادان و دانش آموزان افزایش یافته اما کیفیت آموزش و پرورش در کشور بسیار پایین است.
وی تأکید کرد که هنوز هم 50 درصد از مکاتب افغانستان ساختمان ندارند.« در سال‌های گذشته در عرصه‌ی دسترسی به تعلیم و تربیه پیشرفت‌های صورت گرفته، شمار استادان و دانش آموزان زیاد شده اند اما با تأسف کیفیت تعلیم و تربیه بسیار پائین است، این واقعیت تلخی است که تا هنوز ۵۰ درصد مکاتب ما تعمیر ندارند، نیم معلمین معیارهای پائین تدریس را تکمیل کرده نمی‌توانند.»
آقای غنی افزود که سه ونیم میلیون کودک از آموزش و پرورش بازمانده و حدود یک هزار مکتب در سراسر کشور بسته است.
رییس‌جمهور افزود که در سال جدید 6 هزار ساختمان مکاتب با بودجه‌ی 200میلیون دالر ساخته خواهد شد.
آقای غنی در بخش دیگر از سخنانش گفت که صندوق قرضه برای معلمین از سوی وزارت مالیه ایجاد خواهد شد.
وی موجودیت فساد در ساختار وزارت معارف را شرم‌آورد خوانده گفت که استخدام معلیمن باید از طریق کمیسیون اصلاحات اداری صورت بگیرد.
رییس‌جمهور گفت که سال گذشته هشت هزار معلم از طریق امتحان شفاف تعیین بست شده و در سال پیشرو نیز ۱۸ هزار معلم دیگر استخدام می‌شود.
از سوی هم محمد ابراهیم شینواری، سرپرست وزارت معارف نیز گفت که در سال جدید معاشات معلمین براساس«سیستم جدید معاشات» پرداخت خواهد شد.
او گفت که در سال جاری تعلیمی 50میلیون کتاب درسی در مکاتب افغانستان توزیع می‌شود.
آقای شینواری تأکید کرد که این وزارت در نظر تا 21 هزار معلم مسکلی را در دو مرحله استخدام کند.