267 کشته در 500 عملیات؛ تلفات طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته

مروری بر رویدادهای امنیتی یک هفته
براساس اطلاعات درج‌شده در وبسایت وزارت دفاع ملی افغانستان در هفته‌ی گذشته (4 الی 10 حمل) نیروهای امنیتی افغان که در برخی موارد از حمایت هوایی نیروهای خارجی نیز برخوردار بودند، با راه‌ا‌ندازی 64 عملیات تصفیوی و 425 عملیات خاص در 16 ولایت کشور، 267 هرا‌س‌افگن به‌شمول 37 جنگجوی داعش، سه فرمانده محلی طالبان، هفت تروریست پاکستانی و چهار عضو شبکه‌ی حقانی را کشته‌ و 175 هراس‌افگن دیگر را زخمی‌ کرده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 38 تن به اتهام هراس‌افگنی بازداشت شده‌اند. تمرکز عملیات‌های نیروهای امنیتی در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کنر، غزنی، پکتیا، ارزگان، زابل، فراه، بادغیس، فاریاب، بغلان، تخار، بدخشان، هلمند، جوزجان، خوست و کندز بوده است.
در مهم‌ترین عملیات به روز پنج‌شنبه، نهم حمل هواپیما‌های بدون سرنشین نیروهای خارجی مخفیگاه‌های جنگجویان داعش را در ولایت‌های ننگرهار و جوزجان هدف قرار دادند.
به قول عطاالله خوگیانی سخن‌گوی والی ننگرهار، در حمله‌ی هوایی نیروهای خارجی در منطقه‌ی «گورگوری» ولسوالی هسکه‌‌منیه‌‌ی این ولایت سه عضو ازبکستانی گروه داعش کشته و یک عضو دیگر این گروه زخمی شدند.
هم‌زمان مقام‌های امنیتی ولایت جوزجان نیز گفتند که در عملیات هوایی نیروهای خارجی بر منطقه‌ی «فزلغوج» ولسوالی درزاب این ولایت دو جنگجوی ازبکستانی گروه داعش کشته شده‌اند.
هم‌چنین به روز سه‌شنبه هفتم حمل، در ولایت جوزجان در درگیری بین نیروهای امنیتی کشور و جنگجویان گروه تروریستی داعش چهار عضو این گروه کشته و چهار عضو دیگر آن زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، سمنوال عبدالحفیظ خاشی آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی ولایت جوزجان گفت، درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان داعش زمانی آغاز شد که گروهی از جنگجویان داعش، بر پاسگاه‌های شرقی ولسوالی درزاب حمله کردند. به گفته وی این درگیری پس از دو ساعت پایان یافت. او افزود که در این درگیری دو سرباز پولیس نیز کشته و زخمی‌ شده‌اند.
به‌روز دوشنبه ششم حمل، در عملیات‌های جداگانه‌یی در ولایت‌های لغمان و کندز نیروهای خاص اردوی ملی هشت شورشی به‌شمول دو فرمانده محلی طالبان را کشتند و چهار تن به‌شمول یک فرمانده محلی طالبان را زخمی کردند.
براساس خبرنامه‌ی وزارت دفاع، نیروهای خاص اردوی ملی با راه‌اندازی حملات هوایی بر منازل دو فرمانده محلی طالبان به‌ نام‌های بریالی و داوود در ولسوالی علینگار ولایت لغمان این دو فرمانده محلی طالبان و یک عضو کلیدی دیگر این گروه را کشتند و یک فرد کلیدی دیگر این گروه را زخمی کردند. براساس خبرنامه، در این عملیات چهار هراس‌افگن به نام‌های قاری قدرت‌، لطف‌الله، قیوم و خان بازداشت شده‌اند.
هم‌زمان نیروهای خاص اردوی ملی در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز نیز بر یک پایگاه طالبان حمله کردند و در نهایت شش جنگجوی طالب را کشتند و 3 تن دیگر آنان را زخمی کردند.
در همین حال هفته‌ی گذشته نیروهای هوایی کشور برای انهدام یک پایگاه هراس‌افگنان از بمب لیزری استفاده کردند. قول‌اردوی 209 شاهین سه‌شنبه، هفتم حمل با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که برای نخستین‌بار در کشور برای هدف‌ قرار دادن یک قرارگاه هراس‌افگنان از بمب‌های لیزری هدایت‌شونده استفاده شد. این بمب‌ها با استفاده از هواپیمای A29 سوپرتاکنو بر یک پایگاه هراس‌افگنان در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه پرتاب شد. خبرنامه افزوده که در این حمله 16 هراس‌افگن کشته شدند.
براساس معلومت درج‌شده در دانش‌نامه‌ی آزاد (ویکی‌پدیا) بمب هدایت‌شونده‌ی لیزری نوعی بمب هدایت‌شونده است که از هدایت نیمه‌فعال لیزری برای حمله به یک هدف نشانه‌گذاری‌شده استفاده می‌کند. به این ترتیب این بمب‌ها دقت بسیار بالاتری نسبت به بمب‌های معمولی خواهند داشت. این بمب‌ها مثل دیگر انواع مهمات هدایت‌شونده‌ی لیزری به‌سوی هدفی که از پیش با لیزر نشانه‌گذاری شده حرکت می‌کنند.
هم‌چنین به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته وزارت دفاع ملی افغانستان از شروع روند جلب‌وجذب نیروهای محلی اردوی ملی خبر داد. وزارت دفاع با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که روند جلب‌وجذب نیروهای محلی جریان دارد و روند ثبت نام 193 تن تکمیل شده است و در روزهای نزدیک پروسه‌ی آموزش و پرورش اولین واحد این نیروها آغاز خواهد شد. براساس خبرنامه، اولین واحد این نیروها پس از سپری کردن مرحله‌ی آموزش نظامی در شهر مهترلام ولایت لغمان توظیف خواهند شد.
هدف از تشکیل این نیروها، تغییر جنگ از حالت دفاعی به تهاجمی، جلوگیری از نفوذ مجدد هراس‌افگنان در ساحات تصفیه‌شده، ارایه‌ی معلومات از فعالیت‌های هراس‌افگنان به قطعات خاص و تأمین ارتباط بین مردم محل و دولت خوانده شده است. نیز این نیروها مکلف‌اند که در مناطق‌شان از تأسیسات دولتی از جمله راه‌های مواصلاتی حفاظت کنند.
حملات گروه‌های هراس‌افگن در هفته‌ی گذشته
طی هفته‌ی گذشته هراس‌افگنان نیز با راه‌اندازی حملات تهاجمی، انتحاری و انفجاری از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفتند.
حملات انفجاری و انتحاری
به روز یک‌شنبه، پنجم حمل هفته‌ی گذشته در نتیجه‌ی حمله‌ی مهاجمان انتحاری بر یک مسجد در شهر هرات یک تن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که دو مهاجم انتحاری سوار بر یک سه‌چرخه وقتی می‌خواستند وارد مسجد شوند از سوی نیروهای امنیتی مستقر در آن‌جا شناسایی شدند، اما یکی از مهاجمان پس از شناسایی خودش را منفجر کرد. آقای ولی‌زاده گفت که هردو مهاجم کشته شدند. گروه تروریستی داعش مسوولیت این رویداد را به‌عهده گرفت.
هم‌چنین در نخستین روز هفته‌ی گذشته در یک حمله‌ی انفجاری نزدیک یک خیمه‌ی تحصن در منطقه‌ی چمن‌حضوری شهر کابل که به حمایت از اعتراضات پشتون‌های پاکستان برپا شده بود، یک تحصن‌کننده کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند. وزارت داخله اعلام کرد که این انفجار ناشی از ماین مقناطیسی بوده است. پس از رویداد، شفاخانه‌ی ایمرجنسی در توییتر خود نوشت که از این رویداد یک جسد و 9 زخمی به این شفاخانه منتقل شده است. مسوولیت آن رویداد را هیچ گروهی به عهده نگرفت.
حملات تهاجمی
پنج‌شنبه، نهم حمل شماری از اعضای شورای ولایتی فراه مدعی شدند که در حمله‌ی طالبان بر نیروهای کماندو در ولسوالی بالابلوک این ولایت سه سرباز کماندو کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند. جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه به اطلاعات روز گفت، این رویداد در منطقه‌ی «سیاه‌جنگل» ولسوالی بالابلوک رخ داده است. مقام‌های امنیتی فراه از این رویداد اظهار بی‌اطلاعی کردند.
هم‌چنین به روز چهارشنبه هشتم حمل، افراد مسلح ناشناس، فرمانده امنیه‌ی ولسوالی خیوه‌ی ولایت ننگرهار را کشتند. خبرگزاری پژواک از قول عطاالله خوگیانی سخن‌گوی والی ننگرهار نوشت که سمنوال مطیع‌الله خان فرمانده امنیه‌ی ولسوالی خیوه در جریان ادای نماز جنازه، بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس زخمی شد و سپس در شفاخانه جان باخت. خبرگزاری پژواک هم‌چنین نوشته که در این رویداد برعلاوه‌ی فرمانده امنیه یک فرد ملکی کشته و چهار ملکی دیگر زخمی شدند.