کشتار غیرنظامیان در حمله بر یک مرکز توزیع شناس‌نامه در غرب کابل

دیروز یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در غرب کابل هدف حمله‌ی خونین انتحاری قرار گرفت. این حمله در یکی از مراکز ساحه‌یی توزیع شناس‌نامه در غرب کابل، نزدیک به 57 کشته و 119 زخمی برجا گذاشت.

وزارت داخله می‌گوید انتحارکننده یک فرد پیاده بوده و مواد انفجاری همراهش را در میان افرادی منفجر کرده که برای گرفتن شناس‌نامه صف کشیده بودند. بر اساس طرح کمیسیون انتخابات، کسانی‌که واجدشرایط رأی‌دهی‌اند اما شناس‌نامه ندارند، اول باید شناس‌نامه بگیرند و سپس بر اساس آن در روند انتخابات ثبت‌نام کنند.

وحید مجروح سخن‌گوی وزارت صحت عامه در پایان روز شمار تلفات را 57 کشته و 119 زخمی اعلام کرد. بر اساس اطلاعات وزارت صحت، پنج کودک و 21 زن شامل نیز کشته شده‌ها اند.

شاهدان عینی می‌گویند اکثر قربانیان این رویداد دانش‌آموزان مکتب و زنانی بودند که برای اخذ شناس‌نامه به آن‌جا رفته بودند. چون هنگام وقوع این رویداد، تعداد زیادی از دانش‌آموزان مکتب نیز از ساحه عبور می‌کردند.

این مرکز توزیع شناس‌نامه در ساحه‌ی مهتاب‌قلعه در عقب مکتب آصف مایل در یک ساحه‌ی مسکونی موقعیت دارد و مردم به‌خاطر عدم تأمین امنیت این ساحه از سوی دولت، شاکی‌اند.

یکی از شاهدان عینی می‌گوید، برای تأمین امنیت این مرکز تنها دو سرباز پولیس مؤظف شده بودند. این در حالی است که ساحه‌ی دشت برچی از آسیب‌پذیرترین ساحات پایتخت به‌شمار می‌رود و قبل از این نیز بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته بود.

هم‌زمان با حمله بر مرکز ساحه‌یی توزیع شناس‌نامه، کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را اعلام کرد. براساس این تقویم، قرار است فهرست نهایی رأی‌دهندگان به‌تاریخ ۲۳ ماه اسد امسال اعلام شود.

بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان تاکنون، ناحیه‌ی سیزدهم بالاترین ارقام ثبت‌نام رأی‌دهندگان را در کابل داشته است.

رقم بالای شرکت‌کنندگان در روند ثبت‌نام و گرفتن شناس‌نامه در برخی مناطق سبب شده که کمیسیون انتخابات و ریاست ثبت احوال نفوس مراکز بیشتری را در این مناطق بازگشایی کنند. مرکزی که دیروز در غرب کابل هدف قرار گرفت نیز یکی از همین مراکز تازه ایجادشده است.

واکنش‌ها

حمله‌ی انتحاری روز گذشته با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد. ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از رییس‌جمهور غنی نوشته، تروریستان -که به‌شمول ارزش‌های اسلامی به هیچ ارزش ملی و دموکراتیکی باور ندارند- باید بدانند که با انجام چنین عملکرد‌های جنایت‌کارانه‌یی، نمی‌توانند عزم و ارداه‌ی مردم ما را به‌خاطر اشتراک گسترده در روندهای دموکراتیک، تضعیف کنند.

ریاست اجرائیه نیز با نشر بیانه‌یی این حمله را محکوم کرده و نوشته که حملاتی از این دست نمی‌تواند از برگزاری انتخابات و حق تعیین‌سرنوشت سیاسی توسط شهروندان کشور جلوگیری کند.

در پیام ریاست‌ اجرائیه آمده است: «تروریستان با چنین حملاتی تلاش می‌کنند از پیشرفت، آبادی و آزادی افغانستان جلوگیری کنند، اما مردم افغانستان همواره ثابت کرده‌اند که تسلیم چنین اهداف شوم و براندازانه‌یی نخواهند شد.»

کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح ضمن اهدای خون به قربانیان رویداد تروریستی دیروز، گفته این حمله برای جلوگیری از مشارکت یک بخش خاص جامعه در انتخابات صورت گرفته است. آقای خلیلی گفته در مشورت با مردم، تصمیم جامعی در این راستا اتخاذ خواهد کرد.

در همین حال، سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور با نشر پیامی نوشته، با شروع روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان و اراده‌ی قاطع حکومت مبنی بر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری، اکنون ترس و واهمه‌ی تروریست‌های کوردل از آگاهی و بیداری مردم بیشتر شده است و با انجام این‌گونه حملات می‌خواهند حضور نحس و سیاه خود را استمرار بخشیده و بر روند بیداری مردم خلل ایجاد کنند. اما آن‌ها باید بدانند که این نیت شوم و تاریک‌اندیشانه به نتیجه نخواهد رسید.

جان‌بس سفیر ایالت متحده‌ی امریکا در کابل ضمن ابراز همدردی با قربانیان این رویداد، گفته این خشونت بی‌معنا نمایانگر اعمال بزدلانه و غیرانسانی دشمنان دموکراسی و صلح در افغانستان است.

سازمان ملل، ناتو، صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) و شماری از کشورهای دیگر نیز این حمله را نکوهش کردند.

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته: «من حمله بر یک مرکز ثبت‌نام‌های رأی‌دهندگان را به‌شدت نکوهش می‌کنم. ناتو در مبارزه با هراس‌افگنی در کنار افغانستان باقی می‌ماند و به حمایت از دموکراسی ادامه خواهد داد.»

دفتر سازمان ملل متحد نیز در صفحه‌ی تویترش نوشته: «ملل متحد در افغانستان از حمله‌ی امروز، وحشت‌زده شده است. این حمله، بخشی از حمله‌های سازمان‌یافته برضد تأسیسات انتخاباتی است. ملل متحد از حقی که قانون اساسی افغانستان برای شهروندان کشور برای اشتراک در یک انتخابات به‌دور از تهدید داده است حمایت می‌کند.»

نگرانی‌ها از تأمین امنیت مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان

با آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان نگرانی‌هایی در مورد تأمین امنیت مراکز ثبت‌نام مطرح شد. مقام‌های اداره‌ی ثبت‌ احوال نفوس می‌گویند حمله‌ی غرب کابل در حالی روی داد که این اداره بارها از مسوولان امنیتی خواسته بودند امنیت این مرکز را تأمین کند، چون احتمال حمله بر این مرکز از قبل وجود داشت.

همایون محتاط رییس اداره‌ی ثبت احوال نفوس پس از وقوع این حمله گفت، در رویداد دیروز سه کارمند این نهاد کشته شده‌‌اند و یک کارمند دیگر در حالت کوما به‌سر می‌برد.

در نخستین روز سال نو خورشیدی نهادهای امنیتی و دفاعی کشور از آغاز عملیاتی موسوم به نصرت خبر دادند. تأمین امنیت پروسه‌ی انتخابات عمده‌ترین هدف این عملیات خوانده شده بود. اما اکنون که تازه یک هفته‌ از شروع روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان می‌گذرد، این چندمین حمله است که بر مراکز ثبت‌نام و توزیع شناس‌نامه انجام می‌شود. در یک هفته‌ی گذشته چهار مرکز در ولایت‌های کابل، ننگرهارف غور و بادغیس هدف قرار گرفته‌اند.

داعش مسوولیت حمله‌ی روز گذشته را به عهده گرفت.