مجلس سنا: حکومت به عملیات بهاری طالبان پاسخ متقابل بدهد

اطلاعات روز: مجلس سنا از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که عملیات بهاری طالبان را پاسخ متقابل داده و فشارهای نظامی را براین گروه بیشتر کند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست امروز (یکشنبه، 9، ثور) این مجلس گفت که حکومت باید برای سرکوب تروریستان از هیچ گزینه‌ی دریغ نکرده و فشارهای نظامی را بر طالبان بیشتر کند.
آقای ایزدیار گفت که طالبان با اعلام جنگ خندق، بسته‌ی پیشنهادی صلح دولت افغانستان را رد کرده است و دولت هم باید با اقدام متقابل طالبان را برای تن دادن به مذاکرات صلح مجبور سازد.
معاون اول مجلس سنا گفت: «طالبان یوغ اسارت را از گردن خود دور نمی‌اندازند و زیر نام مقدس جنگ خندق، مسلمان کُشی را در افغانستان راه اندازی کرده‌اند؛ وگرنه نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده‌اند و هیچ بهانه‌یی برای ادامه‌ی جنگ وجود ندارد.»
برخی ازسناتوران دیگر نیز با تأکید بر اقدام متقابل دولت افغانستان علیه گروه طالبان گفتند که اگر دولت در عملیات‌ها جدی عمل نکند، تلفات نیروهای امنیتی بیشتر خواهد شد.
سناتوران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بد امنیتی در ولایت‌های شان، گفتند که پس از اعلام جنگ بهاری طالبان، جنگ تشدید یافته است.
گل احمد اعظمی سناتور ولایت فراه گفت که طالبان با تغییر تاکتیک جنگی در ولایت فراه بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی حمله کرده و تلفات شدید را وارد کرده‌اند.
آقای اعظمی گفت که طالبان در این تاکتیک از موترهای زرهی نیروهای امنیتی استفاده کرده و طوری وانمود کرده‌اند که گویا آنان گزمه سیار نیروهای امنیتی‌اند و شبانه برپاسگاه‌ها هجوم می‌برند.
او تأکید کرد که نیروهای امنیتی به هر شکل ممکن باید موترهای زرهی که به دست طالبان افتاده اند را از بین ببرند در غیر آن تلفات نیروهای امنیتی بیشتر خواهد شد.
گلالی اکبری سناتور بدخشان هم گفت که طالبان در عملیات خندق خود 30 تن از نیروهای امنیتی و باشندگان محل را در ولسوالی تشکان ولایت بدخشان کشته‌اند.
خانم اکبری با انتقاد از دولت گفت که در زمستان گذشته مناطق زیر اداره‌ی طالبان را پس نگرفت و طالبان اکنون چهار ولسوالی را در معرض سقوط قرار داده‌اند.
ولسوالی‌های وردوج و یمگان بدخشان از چند سال به این طرف در کنترل طالبان است و گفته می‌شود افراد این گروه امنیت بسیاری از مناطق اطراف این دو ولسوالی را تهدید می‌کنند.
سارا سرخابی سناتور فاریاب هم گفت که در چند روز گذشته به ویژه پس از کشته شدن غلام فاروق قاطع، فرمانده‌ی نیروهای خیزش مردم در ولسوالی المار این ولایت، طالبان مسلح تا نزدیکی‌های شهر میمنه مرکز فاریاب پیش آمده‌اند.
طالبان مسلح هفته گذشته عملیات بهاری را زیر نام جنگ خندق اعلام کرد.
گفته می‌شود با اعلام این عملیات طالبان، جنگ در نقاط مختلف کشور گسترش یافته است.