برخی نمایندگان: جامعه جهانی در راستای تأمین امنیت افغانستان را کمک کند

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مجلس با انتقاد از حکومت می‌گویند که جامعه‌ جهانی در راستای تأمین امنیت مردم باید حکومت افغانستان را حمایت کند.
مجلس نمایندگان می‌گوید که حکومت به ویژه نهادهای امنیتی در جلوگیری از حمله بر خبرنگاران کوتاهی کرده‌اند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، 12 ثور) این مجلس گفت که آزادی بیان و مطبوعات یکی از دست آوردهای مهم دولت در یک و نیم دهه گذشته است.
و حمله بر خبرنگاران را حمله بر آوردهای حکومت خواند.
آقای ابراهیمی گفت: «کوتاهی دولت در این حمله جدآ محسوس و ملموس است.»
به گفته‌ی وی وضعیت امنیتی کشور در آستانه انتخابات به یک چالش مبدل شده است و نهادهای امنیتی باید به این وضعیت توجه جدی کنند.
شماری دیگری از نمایندگان نیز تأکید داشتند که حکومت و جامعه جهانی باید در راستای حفظ دست آورد آزادی بیان در کشور تلاش کنند.
نادرشاه بحر، نماینده‌ی مردم غور در مجلس گفت که در شرایط کنونی هیچ یک از شهروند افغانستان امنیت ندارد.
نصرالله صادقی زاده نیلی نیز از حکومت و جامعه جهانی به دلیل عدم تأمین امنیت افغانستان به شدت انتقاد کرد.
آقای نیلی گفت: « ما، پیام‌های را که از سوی جامعه جهانی به ویژه سفارت امریکا و فرماندهی حمایت قاطع و حکومت افغانستان در رابطه به حمله بر خبرنگاران منتشر شده‌اند؛ محکوم می‌کنیم و از این جامعه جهانی می‌خواهیم که در برابر امنیت مردم افغانستان احساس مسئولیت کنند.»
او گفت که حمله بر خبرنگاران حلمه بر ارزش‌های دموکراسی و آزادی بیان است که جامعه جهانی این دو مورد را دلایل اصلی حضور شان در افغانستان عنوان می‌کنند.
آقای نیلی همچنین گفت، حکومتی که نتواند امنیت شهروندان را تأمین کند، مشروعیت‌اش را از دست می‌دهد.
در همین حال، برخی نمایندگان مجلس می‌گویند که شک و تردید‌های زیادی در مورد اعلامیه‌های داعش وجود دارد که باید حکومت آن را روشن سازد.
شاه‌گل رضایی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس گفت: «سلسله کشتارهای که داعش در افغانستان راه انداخته سوال بر انگیز است؛ اصلاً حضور داعش در افغانستان بررسی نشده و کشتارهای زیر نام این گروه در ابهام قرار دارد.»