گلبدین حکمتیار: از توزیع تذکره الکترونیکی حمایت می‌کنم

اطلاعات روز: به رغم اختلاف‌ها میان رهبران حکومت وحدت ملی بر سر توزیع تذکره الکترونیکی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که او از اقدام حکومت مبنی بر توزیع تذکره الکترونیکی حمایت می‌کند.
آقای حکمتیار که امروز(جمعه، 14ثور) در ولسوالی بگرام ولایت پروان در جمع شماری از هوادارانش صحبت می‌کرد گفت اخذ تذکره الکترونیکی یک موضوع مهم و ملی است و او از این اقدام حکومت حمایت می‌کند و تذکره الکترونیکی می‌گیرد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دیروز عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه با توزیع تذکرده مخالفت کرد و گفت، این تصمیم مشروعیت ندارد و آغاز روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی یک روند ناکام است.
هشدار حکمتیار به رهبران حکومت
آقای حکمتیار از رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهد مشکلات داخل نظام را حل کنند.
او به رهبران حکومت هشدار می‌دهد که بیشتر از این صبر و حوصله مردم را به امتحان نگیرند و مسوولیت شان را در قبال مردم به خوبی انجام دهند.
آقای حکمتیار خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی گفت:« این وضعیت باید تغییر کند، عامل عمده‌ی مشکلات ما ضعف و اختلاف شما است، از مسایل کوچک گرفته تا مسایل بزرگ ملی با همدیگر اختلاف دارید، رییس جمهور در یک وادی رییس اجراییه در وادی دیگر. یکی تذکره برقی می‌گیرد و دیگری مخالفت می‌کند، این حالت را پایان بدهید، مردم را مجبور نکنید که علیه شما دست به کار شود.»
تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور
گلبدین حکمتیار در بخش دیگر از سخنانش گفت که حزب اسلامی خواهان صلح و پایان جنگ در افغانستان است.
آقای حکمتیار تأکید کرد که او و افرادش با شعار صلح به کابل آمده‌اند نه با شعار جنگ.
وی می‌گوید که حزب اسلامی از سنگرها به شهرهای افغانستان آمده‌اند؛ جای که حریفان و رقیبان این حزب در آن حاکم هستند.
او هرچند نام مشخص از حزب یا گروهی نبرد اما گفت که رقیبان حزب اسلامی فعالیت این حزب را نمی‌پذیرند و همواره با آن مخالفت می‌کنند.
آقای حکمتیار اما می‌گوید که حزب اسلامی رقیبان حزبش را می‌پذیرد و همان طوری که در میدان جنگ دشمنان‌اش را شکست داده در میدان صلح نیز شکست می‌دهد.
وی افزود که رقیبان حزب اسلامی باید از رقابت‌های ناسالم و تجربه‌های تلخ گذشته دست بردارند و با روحیه‌ی همدیگرپذیری باهم برای حل بحران افغانستان تصمیم بگیرند.
برای حل بحران از انتخابات استفاده کنیم
آقای حکمتیار در بخش دیگر از سخنانش از مردم خواست در انتخابات پیش‌رو به شکل گسترده اشتراک و از این انتخابات برای حل بحران افغانستان استفاده کنند.
وی می‌‌گوید که اگر مردم افغانستان به کاندیداهای صادق و خدمت‌گذار مردم رأی بدهند، 90 درصد مشکلات افغانستان حل خواهد شد.
آقای حکمتیار گفت که در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی امسال، 28 حزب سیاسی موضع یکسان دارند و اگر به طرح احزاب سیاسی توجه شود، این طرح انتخابات شفاف و بدور از تقلب را تضمین می‌کند.
آقای حکمتیار می‌گوید که براساس طرح احزاب سیاسی هیچ افغان واجد شرایط از حق رأی محروم نمی‌شود؛ در حالی که در انتخابات گذشته حدود 10 میلیون نفر به شمول مهاجران و باشندگان مناطق ناامن از اشتراک در انتخابات محروم شده بودند.
وی می‌گوید که برخی مناطق افغانستان بنا بر مسایل سیاسی قصدآ ناامن شده است.
حکمتیار تأکید کرد که حزب اسلامی خواهان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است و نیروهای خارجی نباید در انتخابات مداخله کنند.
وی افزود که برخی از حلقات در داخل نظام و شماری از سفارت‌خانه‌ها در کابل می‌خواهند انتخابات پیش‌رو را به سرنوشت انتخابات گذشته مواجه کنند.