مجلس نمایندگان: 30 سرباز در ولسوالی تاله و برفک گیرمانده‌اند

اطلاعات روز: رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان می‌گوید که حدود 30 تن از سربازان نیروهای امنیتی در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان گیر مانده‌اند و برای نجات آن باید اقدام فوری شود.
اقبال صافی، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، 19، ثور) گفت که 30 تن از سربازانی که در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان مقاومت می‌کردند در میان جنگلات و دره‌های این ولسوالی گیر مانده‌اند.
آقای صافی از رییس جمهور غنی خواست که برای نجات این سربازان به وزارت دفاع دستور فوری دهد، وگرنه روحیه‌ی تمامی نیروهای امنیتی کشور تضعیف می‌شوند.
به گفته‎ی او، سربازان گیرمانده (کوردینات) شان را به وزارت دفاع داده‌اند؛ اما از دیروز به این طرف برای نجات آنان هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
او با انتقاد تند از وزارت دفاع گفت که ولسوالی تاله و برفک از ده روز به این طرف در حالت محاصره قرار داشت و سربازان بارها درخواست حمله هوایی کرده بودند؛ ولی در نتیجه‎ی « بی‌کفایتی» وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش حمله هوایی صورت نگرفت.
آقای صافی افزود که بر اساس معلومات سربازان از محل، در این رویداد 8 سرباز امنیتی توسط طالبان اسیر شده‌اند؛ اما حدود 30 تن از سربازان دیگر که تعداد شان زخمی نیز شده‌اند، در دره‌ها و جنگلات پناهان شدند.
او گفت که به دلیل بی‌کفایتی مقام‌های ارشد امنیتی ولسوالی تاله و برفک سقوط کرده است.
از سوی هم، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز رهبری وزارت دفاع را به بی‌کفاتی متهم کرد و گفت که نبود ظرفیت مدیریتی در رهبری این وزارت دفاع ملی، تا هنوز برای نجات سربازان در تاله و برفک هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
آقای ابراهیمی گفت که بی‌کفایتی وزارت دفاع تاسفبار است.
وی خواستار نجات فوری سربازان گیرمانده در تاله و برفک شد.
به گفته‌ی او، سربازان نیروهای امنیتی صادقانه از کشور دفاع می‌کنند، ولی رهبری نهادهای امنیتی کفایت ندارند و به همین دلیل نیروهای امنیتی دچار تلفات سنگین می‌شوند.
مقام‌های محلی تأیید کرده‌اند که ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان عصر روز گذشته به دست طالبان سقوط کرده است.