کمیسیون حقوق بشر: در مراسم دستاربندی در دشت ارچی قندوز شماری از اعضای طالبان حضور داشتند

اطلاعات روز: یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در مراسم دستاربندی که تاریخ 13حمل در دشت ارچی قندوز برگزار شد، شماری از اعضای گروه طالبان نیز حضور داشتند.
در گزارش این نهاد آمده است که تعداد 10 نفر از مصاحبه شوندگان و مسوولان مدرسه‌ی دینی در دشت ارچی قندوز با کارمندان کمیسیون حقوق بشر تأیید کرده‌اند که در این نشست «مسوولان معارف و کمیسیون فرهنگی امر به‌معروف طالبان» شرکت کرده بودند.
در این گزارش آمده است که هیأت اعزامی کمسیون حقوق بشر افغانستان به محل رویداد، آثار واضح مبنی بر این که راکت در داخل مراسم دستاربندی اصابت کرده باشد، مشاهده نکرده است.
این نهاد می‌گوید که آمار دقیق قربانیان این رویداد (اعم از غیرنظامیان و طالبان) مشخص نیست اما این کمیسیون دریافته که در این حمله 27 کودک کشته و 44 کودک دیگر زخمی شده‌اند.
کمیسیون حقوق بشر حمله‎ی نیروهای امنیتی را بر مراسم دستاربندی در دشت ارچی قندوز «نقض صریح حقوق بشردوستانه بین المللی» خوانده و گفته که باید در مورد این حمله از فرماندهان، سازماندهندگان که در این حلمه دست داشته تحقیق شود تا جزئیات دقیق این قضیه روشن گردد.
چندی پیش محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان با بزرگان، علمای دینی و خانواده های قربانیان افراد رویداد دشت ارچی قندوز دیدار کرد و گفت که حکومت بابت رویداد دشت ارچی معذرت می‌خواهد.
آقای غنی گفته بود:« حکومت افغانستان به‌خاطر وقوع این رویداد معذرت می‌خواهد، زیرا تفاوت میان فتنه‌گران و حکومت قانونی همین است که حکومت قانونی از اشتباهاتی که در حق ملت صورت گرفته، معذرت می‌خواهد.»

اما وزارت دفاع ملی حمله بر غیرنظامیان را رد کرده و گفته بود که نیروهای امنیتی بر مراسم مهم طالبان که در آن فرماندهان کلیدی و اعضای شورای کویته در آن حضور داشتند، حمله کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حمله‌ی هوایی ارتش بر گردهمایی طالبان در قندوز؛ کی‌ها کشته‌ شدند؟

حمله‌ی هوایی ارتش بر گردهمایی طالبان در قندوز؛ کی‌ها کشته‌ شدند؟