گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهور با جنرال دوستم در مورد بازگشت وی به کشور

اطلاعات روز: دفتر معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید محمد اشرف غنی، رییس جمهور با جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری روی برگشت آقای دوستم به افغانستان گفت‌وگو کرده است.

عنایت‌الله بابر فرهمند، رییس دفتر معاون اول رییس جمهور در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که رییس جمهور در سفرش به ترکیه با آقای دوستم از طریق تلفن روی برگشت معاون اول به کشور گفت‌وگو کرده اما زمان برگشت آقای دوستم مشخص نشده است.

به گفته‌ی آقای فرهمند این دومین بار است که آقای غنی با معاونش از طریق تلفن در مورد برگشت آقای دوستم گفت‌وگو کرده اما هنوز مشخص نیست که دو طرف روی چگونگی برگشت و زمان مشخص آن به توافق رسیده یا خیر. او گفت که از سوی ریاست جمهوری نرمشی در این زمینه احساس می‌شود.

اما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در این مورد اظهار نظر نمی‌کند.

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور افغانستان در اواخر ماه ثور سال گذشته به ترکیه رفت. در آن زمان ریاست جمهوری و نزدیکان آقای دوستم گفته بودند که او برای تداوی به ترکیه رفته اما این سفر یک سال است که زمان برده است.

جنرال دوستم پس از آن به ترکیه سفر کرد که احمد ایشچی، والی سابق جوزجان ادعا کرد که از سوی جنرال دوستم لت‌وکوب و مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. به دنبال این ادعا نیروهای امنیتی خانه جنرال دوستم را محاصره کردند و ریاست جمهوری اعلام کرد که در این مورد «تحقیقات همه جانبه می‌شود.»

پرونده ایشچی واکنش‌های زیادی را برانگیخت و شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر نیز خواهان بررسی این پرونده شدند. فشارها و تنش میان حکومت و جنرال دوستم باعث شده که جنرال دوستم در ترکیه به سر ببرد و هنوز معلوم نیست چه زمانی دوباره به کشورش بر می‌گردد.

در این مورد بیشتر بخوانید:

احمد ایشچی: دوستم تلاش کرد بر من تجاوز کند

 

 

آغاز بررسی ادعای ایشچی از سوی دادستانی کل و تأکید جنبش بر حل آن از طریق جرگه قومی

اتحادیه اروپا خواستار رسیدگی به موقع به پرونده‌ جنرال دوستم شد

پرونده عبدالرشید دوستم به دادگاه فرستاده شد