عکس:آرشیف

حنیف اتمر برای گفت‌وگو در مورد «برنامه عمل صلح و همبستگی» به پاکستان رفت

اطلاعات روز: حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان در رأس یک هیأت بلندپایه امنیتی صبح امروز به پاکستان رفت.
دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که گفت‌وگو در مورد مذاکرات صلح و «برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» از اهداف مهم این سفر است.
در خبرنامه‌ی دفتر شورای امنیت ملی آمده که شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان در یک نامه‌ی رسمی از رییس‌جمهور افغانستان خواسته بود که برای بحث روی مشکلات امنیتی افغانستان، پاکستان و منطقه یک هیأت به این کشور بفرستد.
شاهد خاقان عباسی به تاریخ 17 حمل امسال در سفری به کابل با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان روی موارد مختلف از جمله گفت‌وگوهای صلح و نهایی‌سازی «برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» گفت‎وگو کرد.
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان آن زمان گفته بود که آقایان غنی و عباسی فیصله کرده‌اند تا مشاوران امنیت ملی و وزارت‌های خارجه‌ی دو کشور سند این برنامه را نهایی سازند.
قادرشاه، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفته که در حال حاضر طرح تطبیقی این برنامه «نهایی شده است.»
وزارت خارجه افغانستان گفته برنامه عمل مشترک چهارچوبی برای تقویت اعتماد دو جانبه و «تعمیق تعامل در همه جنبه‌های روابط دوجانبه را فراهم می‌کند.» هم‌چنین این برنامه شیوه‌یی برای بررسی راه حل‌ها در خصوص نگرانی‌‎های دوجانبه خوانده شده است.
تاکنون سند این برنامه منتشر نشده، اما گفته می‌شود که حمایت پاکستان از روند صلح افغانستان، مبارزه مشترک دو کشور علیه هراس‌افگنی، عدم استفاده شورشیان از خاک یک کشور علیه کشور دیگر و احترام به حریم هوایی و تمامیت ارضی از عمده‌ترین نکات آن است.
سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به پاکستان در حالی انجام می‌شود که در روزهای گذشته پارلمان پاکستان تصمیم گرفت که مناطق قبیله‌یی این کشور با ایالت خیبر پختونخواه ادغام شود که افغانستان با انتقاد از این تصمیم گفته بود که باید درباره این طرح با افغانستان نیز «مشورت» می‌شد.
سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی به بی‌بی‌سی گفته که روی این موضوع در نشست مقام‌های ارشد افغانستان و پاکستان بحث نخواهد شد.