حمله‌ی داعش به مقر پولیس؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

چاشت روز چهار‌شنبه، 9 جوزا، هشت مهاجم مجهز با جلیقه‌های انتحاری و سلاح‌های سبک و سنگین به مقر وزارت داخله واقع در سرک میدان هوایی کابل حمله کردند. این حمله پس از یک ساعت درگیری با از پا درآمدن هشت مهاجم پایان یافت. در این حمله تنها شش سرباز پولیس زخمی شدند. این حمله هرچند تلفات نداشت اما از این نظر که یکی از مهم‌ترین ارگان‌های امنیتی کشور را هدف قرار داده بود، در نوع خود کم‌سابقه بود. گروه داعش مسوولیت این را به عهده گرفت.

حمله با انفجار انتحاری در قرارگاه اول قسمت ورودی وزارت آغاز شد. پس از انفجار انتحاری، هفت مهاجم دیگر که با جلیقه‌های انتحاری و سلاح‌های سبک و سنگین مجهز بودند به بخش‌های از محوطه‌ی بزرگ زوارت داخله وارد شدند، اما به گفته‌ی نجیب دانش سخن‌گوی وزارت داخله نیروهای مستقر در آنجا به مهاجمان مجال پیش‌روی ندادند و مهاجمان ظرف کمتر از یک ساعت همه از پا درآمدند.

وی افزود که این حمله هیچ تلفاتی نداشته است و تنها شش پولیس به‌شمول یک فرمانده تولی زخمی شده‌اند.

به قول آقای دانش مهاجمان سوار بر دو موتر لندکروزر (موترهای که اغلب توسط نیروهای بین‌المللی استفاده می‌شوند) در ایست بازرسی اول مقر وزارت داخله نزدیک شدند و پس از آن که به موترها اشاره شد که توقف کنند، اما آنان توقف نکردند، درگیری آغاز شد.

در همین حال آقای دانش گفت که یک روز پیش از حمله نیروهای امنیتی یک موتر مملو از مواد منفجره را در نزدیکی وزارت داخله کشف و یک فرد را بازداشت کردند. او گفت که هنوز معلوم نیست فرد بازداشت شده با حمله‌ی روز چهارشنبه پیوند دارد یا نه.

در هفته‌ی گذشته ولایت‌های هلمند، کندهار، لوگر و کاپیسا نیز گواه حملات انتحار بود

هم‌زمان با حمله‌ی مهاجمان بر وزارت داخله در کابل، چهار مهاجم مسلح و مجهز با جلیقه‌های انتحاری بر حوزه‌ی اول امنیتی پل علم مرکز ولایت لوگر حمله کردند. شاهپور احمدزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ولایت لوگر گفت که نخست یکی از مهاجمان موتر مملو از مواد انفجاری را در مقابل دروازه ورودی این حوزه منفجر کرد و سپس سه مهاجم دیگر به ساختمان داخل با و نیروهای امنیتی درگیر شدند. به گفته‌ وی هر سه مهاجم در دقایق نخست پس از درگیری کشته شدند. در این رویداد آمر حوزه اول با سه سرباز پولیس جان باختند و چهار سرباز پولیس و هشت غیرنظامی زخمی شدند.

گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفت.

در یک حمله‌ی انتحاری دیگر به روز پنج‌شنبه، 10 جوزا در ولسوالی گرشک ولایت هلمند سه سرباز پولیس زخمی شدند. دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند اعلام کرد، مهاجم انتحاری سوار بر یک موتر بمب‌گذاری شده که قصد داشت ساختمان ولسوالی گرشک این ولایت را هدف قرار دهد پیش از رسیدن به مقر ولسوالی از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و مهاجم انتحاری کشته شد، اما موتر بمب‌گذاری شده انفجار کرد. دفتر مطوبوعاتی ولایت هلمند در خبرنامه‌یی گفت که در نتیجه انفجار موتر بمب سه تن از نیروهای امنیتی زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفت.

هم‌چنین به روز سه‌شنبه، 8 جوزا در یک حمله‌ی انتحاری در ولایت کاپیسا سه سرباز پولیس محلی زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از محمد ایوب یوسفزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ولایت کاپیسا نوشت که مهاجم انتحاری پیاده بوده و یک پاسگاه نیروهای پولیس محلی را هدف قرار داده است. وی افزود که پس از انفجار انتحاری گروهی از مهاجمان بر این پاسگاه حمله کردند و با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند. وی ضمن تأیید زخمی شدن سه سرباز امنیتی گفت که در این درگیری سه مهاجم نیز کشته و زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفت.

تلفات غیرنظامیان؛ بیش 20 کشته و 20 زخمی

در هفته‌ی گذشته در رویدادهای گوناگون دست‌کم 20 غیرنظامی کشته و 20 غیر نظامی دیگر زخمی شدند. انفجار ماین و حملات انفجاری بیشترین قربانی را از غیرنظامیان گرفت.

چهارشنبه، 9 جوزا در انفجاری در شهر کندهار، سه تن کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند. داوود احمدزی سخن‌گوی والی کندهار گفت که این انفجار در مارکت میوه شهر کندهار روی داده است. به گفته‌ وی در این رویداد سه غیرنظامی کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند.

در یک انفجار دیگر به روز شنبه، پنجم جوزا در شاهراه غزنی-پکتیکا واقع در منطقه‌ی چهاردیوار ولسوالی اندر ولایت غزنی، پنچ غیرنظامی به‌شمول یک دانشجو کشته شدند. خبرگزاری پژواک از قول یک راننده نوشت که ماین در موتر غیرنظامیان تعبیه شده بود. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.

هم‌زمان در انفجار دیگری در ولایت پروان دو کارمند ملکی کمیسیون مستقل انتخابات کشته و زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از وحید شهکار سخن‌گوی والی پروان نوشت، انفجار زمانی رخ داد که دو کارمند کمیسیون مستقل انتخابات پروان  سوار بر یک سه چرخه مي‌خواستند ازدفتر به خانه‌های‌شان برگردند.

در یک انفجار دیگر در ولایت سمنگان آمر شفاخانه‌ی ولایتی سمگان کشته شد. روز سه‌شنبه، هشتم جوزا خبرگزاری پژواک به نقل از محمدصدیق عزیزی سخن‌گوی والی سمنگان نوشت که این انفجار ناشی از ماین مقناطیسی بوده و در آن داکتر اکرم واسیع زاده، آمر شفاخانه ولایتی سمنگان کشته و راننده اش زخمی شده است. هیچ گروهی مسوولیت آن رویداد را به عهده نگرفت.

خطر سقوط دو ولسوالی‌ تخار

هفته‌ی گذشته طالبان با حمله بر چندین پاسگاه امنیتی در ولسوالی‌های خواجه‌غار و دشت‌قلعه‌ی ولایت تخار زنگ خطر سقوط این دو ولسوالی‌های را به صدا درآرود. در حدی که روز چهارشنبه، 9 جوزا، ولسوالی دشت‌قلعه‌ی این ولایت به دست طالبان سقوط کرد و طالبان ساختمان‌های اداری این ولسوالی را به آتش کشیدند. به نقل خبرگزاری پژواک ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفت که در این حمله سه تانک نیروهای امنیتی افغان منهدم و 24 سرباز امنیتی کشته شدند. اما یک روز بعد، نیروهای دولتی دوباره کنترل این ولسوالی را در دست گرفتند.

مسوولان ولسوالی خواجه‌غار ولایت تخار نیز گفته‌اند که طالبان مسلح دو منطقه مهم این ولسوالی را تصرف کرده‌اند و اگر نیروهای کمکی به موقع نرسند، این ولسوالی سقوط خواهد کرد. خبرگزاری پژواک به نقل از محمد عمر، ولسوال خاجه غار نوشت که طالبان مناطق تپه و اسلام‌آباد در نزدیکی مقر ولسوالی را تصرف کرده‌اند. ولسوالی خواجه غار افزوده که اکنون 50 روستای ولسوالی خاجه غار در اختیار طالبان است.

446 کشته و 142 زخمی؛ تلفات گروه‌های طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که نیروهای امنیتی کشور در هفته‌ی گذشته (5 الی 11) با راه‌اندازی 67 عملیات تصفیوی و 588 عملیات ویژه در 17 ولایت کشور، 446 هراس‌افگن، به‌شمول 79 جنگجوی داعش، پنج فرمانده محلی طالبان و دو تروریست پاکستانی را کشته و 142 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند.

این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، کاپیسا، غزنی، لوگر، میدان وردک، ارزگان، فراه، فاریاب، بغلان، تخار، بدخشان، هــــلمند، بلخ، هرات، پکتیکا، غور و بادغیس راه‌اندازی شد.

نتیجه‌ی عملیات‌هایی را که نیروهای امنیتی افغان در هر ۲۴ ساعت انجام می‌دهند وزارت دفاع ملی روی وبسایت خود می‌گذارد. شمار تلفات شورشیان در این گزارش نیز مبتنی بر اطلاعاتی است که در وبسایت وزارت دفاع ملی نشر می‌شود.