حمله انتحاری در نزدیکی نشست علمای دینی در کابل 7 کشته و 9 زخمی برجا گذاشت

اطلاعات روز: حمله‌ی انتحاری در نزدیکی نشست بیش از 2000 عالم دین در کابل که به‌منظور ناروا خواندن جنگ جاری افغانستان در تالار لویه جرگه برگزار شده بود، هفت کشته و 9 زخمی برجا گذاشت.
فرد انتحاری پیاده حوالی ساعت 12:00 امروز (دوشنبه، 14 جوزا) زمانی مواد منفجره همراهش را منفجر کرد که علمای دین در حال بیرون شدن از تالار لویه جرگه بودند. نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که فرد انتحاری خود را به‌عنوان اشتراک کننده نشست علما جا زده بود.
تاکنون در مورد تلفات این رویداد آمارهای متفاوت ارائه شده است. مقام‌های پولیس کابل و نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گویند که در این حمله هفت تن به‌شمول یک پولیس کشته و 9 تن به‌شمول دو پولیس زخمی شده‌اند.
وزارت صحت عامه می‌گوید که در این حمله هفت تن کشته و 20 تن دیگر زخمی شده‌اند. گزارش‌های برخی رسانه‌ها حاکی است که در این حمله 14 تن کشته و 17 تن زخمی شده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که در این حمله 12 تن کشته و 17 تن زخمی شده‌اند.
مولوی گل احمد صدیقی، معاون شورای علمای کابل گفته در این رویداد هشت عالم دین کشته 19 تن دیگر زخمی شده‌اند.
حشمت ستانکزی، سخن‌گوی پولیس کابل گفته هدف فرد انتحاری نشست علما بوده است.
در تالار لویه جرگه نشستی با اشتراک بیش از 2000 عالم دین از سراسر کشور برگزار شده بود. علما در این نشست جنگ جاری افغانستان را ناروا خواندن و با صدور فتوایی گفتند که حملات انتحاری و انفجاری حرام و جواز شرعی ندارد.
علما در فتوای شان از حکومت و گروه طالبان خواسته که به مذاکره رودررو حاضر شوند. آنان خطاب به طالبان گفته که مذاکره مستقیم تنها راه حل است.
تاکنون گروهی مسوولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است. گروه طالبان گفته این حمله به این گروه ربط ندارد.

بیشتر بخوانید

فتوای علمای دینی: مبارزه مسلحانه زیر نام جهاد در افغانستان جواز شرعی ندارد