فتوای علمای دینی: مبارزه مسلحانه زیر نام جهاد در افغانستان جواز شرعی ندارد

اطلاعات روز: صدها تن از علمای دینی افغانستان در نشستی در کابل جنگ جاری افغانستان را ناجایز خوانده و می‌گویند که مبارزه مسلحانه زیر نام جهاد در افغانستان که 99 درصد مردم آن مسلمان‌اند، جواز شرعی ندارد.
این نشست امروز (دوشنبه، 14 جوزا) زیر نام «مجلس علمای کرام پیرامون حالات موجود در کشور» در تالار لویه جرگه در کابل برگزار شد و صدها عالم دین از سراسر کشور و از مذاهب مختلف در آن اشتراک کرده بودند.
در همین حال حوالی ساعت 12:00 امروز یک انفجار انتحاری در نزدیکی محل این نشست رخ داد. گزارش‌های اولیه حاکی است انفجار زمانی رخ داده که علما از تالار لویه جرگه خارج می‌شدند. تاکنون از آمار تلفات این حمله جزئیاتی در دست نیست.
علما در مورد جنگ و وضعیت جاری در افغانستان مسوده اول فتوای‌شان را صادر و از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواستند که رودررو باهم مذاکرده کنند.
در ماده‌ی نخست این فتوا در مورد جنگ جاری افغانستان آمده: «مبارزه مسلحانه و انجام سائر اعمال تحت نام جهاد در مقابل جمهوری اسلامی افغانستان که 99 فیصد مردم آن مسلمان است و قانون اساسی آن نیز در سطح منطقه از همه بیشتر اسلامی می‌باشد هیچ‌گونه جواز شرعی ندارد. براساس نصوص دینی حکم جهاد تنها صلاحیت دولت اسلام (حاکم مسلمان) است.»
گروه طالبان از سال‌ها به این طرف زیر نام جهاد در مقابل دولت افغانستان می‌جنگد و تاکنون حاضر به صلح نشده است. حملات انتحاری و انفجاری راه‌اندازی شده از سوی این گروه، جان هزارها نظامی و غیرنظامی را گرفته است.
در فتوای علما حملات انتحاری گناه کبیره و حرام خوانده شده و آمده: «در اسلام انتحار و انفجار هیچ نوع اساس شرعی ندارد. پس به همین دلیل تمام حملات انتحاری، ترور، قطاع‌الطریقی و هراس‌افگنی به صورت قطعی حرام می‌باشد. ارتکاب، تمویل و مساعدت آن‌ها ناروا و غیرشرعی می‌باشد.»
در این فتوای 7 ماده‌ی آمده هر کسی که به صلح نمی‌پیوندند به صورت آشکار از اوامر خداوند نافرمانی می‌کنند.
علما به گروه طالبان گفته که مذاکرات مستقیم یگان راهی است که برای دست‌یابی به تمامی مطالبات طرف‌های جنگ راه حل پیدا می‌شود.
از سوی هم این علما خواهان اتحاد مردم افغانستان شده و گفتند که هر نوع تفرقه‌اندازی و تعصب میان مردم خلاف دین و شریعت اسلامی است.
علمای افغانستان از کشورهای اسلامی و علمای جهان اسلام نیز خواستند که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان وظیفه‌ و وجیبه‌ی دینی شان را ادا کنند.
چندی پیش نشست مشترک علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا پیرامون تأمین صلح و ثبات در افغانستان در اندونیزیا برگزار شد.
نشست علمای افغانستان در حالی برگزار می‌شود که حدود دو ماه پیش حکومت افغانستان در دومین نشست پروسه‌ی کابل بسته‌ی پیشنهادی صلح را به گروه طالبان ارائه کرد.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور در آن نشست گفته بود که اگر گروه طالبان به روند صلح بپیوندند، حکومت افغانستان حاضر است این گروه را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد و اعضای این گروه می‌توانند پاسپورت داشته باشند و آزادانه به هر کشوری که بخواهند سفر کنند.
اما گروه طالبان این بسته‌ی پیشنهادی حکومت افغانستان را رد کرده و جنگ بهاری شان را زیر نام«خندق» علیه دولت اعلام کرد.
از چندین بدین‌سو حملات طالبان در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است.