برخی نمایندگان: حضور نیروهای اماراتی و قطری در افغانستان جنگ نیابتی را شدت می‌بخشد

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که حضور نیروهای اماراتی و قطری در افغانستان، جنگ‌های نیابتی را افزایش می‌دهد.
این نمایندگان تأکید می‌کنند که حکومت صلاحیت تأیید پیشنهاد امارات و قطر در زمینه‌ی حضور نظامی در کشور را ندارد و این موضوع باید از سوی شورای ملی تصویب و تأیید شود.
نصرالله صادقی‌زاده‌ نیلی، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس گفت که کشورهای همسایه از جمله ایران، به دو کشور امارات و قطر نظر منفی دارند، زیرا معتقد است که همین دو کشور به حمایت امریکا طالبان را به وجود آورده اند.
آقای نیلی افزود که حکومت باید نسبت به حضور نیروهای خارجی در افغاستان بسیار دقت کند. در غیر آن جنگ‌های نیابتی در کشور تشدید خواهد یافت.
فکوری بهشتی‌، نماینده‌‎ی مردم بامیان در مجلس نیز گفت که جنگ‌های نیابتی مردم افغانستان را «بی‌چاره» کرده است و باید به هرشکل ممکن خاتمه یابد. آقای بهشتی خاطرنشان کرد که بدون تأیید شورای ملی، حکومت صلاحیت تایید حضور نیروهای خارجی را در کشور ندارد. او افزود که توافق‌نامه‌‎ی امنیتی امریکا و افغانستان نیز جهت تأیید باید به شورای ملی فرستاده شود.
جعفر مهدوی، نماینده‌ی مردم کابل در مجلس نیز گفت که نیروهای امارات و قطر جنگ نیابتی را در کشور شعله ورتر خواهند کرد.آقای مهدوی گفت که حضور نیروهای خارجی هیچ سودی در تامین امنیت کشور ندارد و اگر مفید می‌بود وضعیت امنیتی کشور در 20 ساله گذشته بهبود پیدا می‌کرد.
او هم‌چنین، تأکید کرد که حکومت صلاحیت توافق حضور نیروهای خارجی را در کشور ندارد ‌و توافق با این مسأله نیز برخلاف منافع ملی است.
ارگ ریاست جمهوری هفته‌ی گذشته اعلام کرد که پیشنهاد امارات و قطر برای اعزام نیروی نظامی به افغانستان را در چوکات نیروهای حمایت قاطع، بررسی کرده و مورد تأیید قرار داده است. قرار است این نیروها در امر مشوره دهی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان کار کنند.
پیش از این جنرال نیکلسون، فرمانده‌‎ی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز گفته بود که کشورهای امارات متحده عربی و قطر پیشنهاد کرده‌‌اند که می‌خواهند به “ماموریت حمایت قاطع” بپیوندند و به افغانستان نیرو بفرستند.