تأکید مجلس سنا بر کسب عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای

اطلاعات روز: مجلس سنا کسب عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای را یک ضرورت جدی دانسته و تأکید دارد که افغانستان باید عضویت این سازمان را به ‌دست آورد. سناتوران می‌گویند که کسب عضویت سازمان شانگهای از لحاظ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای افغانستان اهمیت ویژه دارد.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست عمومی امروز (یک‌شنبه، 20 جوزای) این مجلس گفت که رییس‌جمهور در سفر خود برای اشتراک در نشست شانگهای، عضویت دایمی افغانستان را مطرح خواهد کرد.
آقای مسلم‌یار افزود که کسب عضویت دایمی این سازمان نیاز به تلاش دیپلماتیک دارد که دولت افغانستان آن را انجام داده و خواهد داد. او از کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس سنا نیز خواست تا این مسأله را از نزدیک دنبال کند.
در ادامه‌ی بحث پیرامون این موضوع، محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که در سفر اخیر هیأت مجلس سنا به مسکو از مجلس سنای روسیه نیز خواسته است تا آن کشور در زمینه‌ی عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای همکاری کند.
آقای ایزدیار با اشاره به این که کسب عضویت دایمی سازمان شانگهای از جهات مختلف امنیتی، اقتصادی و فرهنگی اهمیت دارد، افزود روحیه‌ی همکاری در سطح کشورهای عضو سازمان شانگهای با افغانستان خوب است و انتظار می‌رود دولت افغانستان به خاطر کسب عضویت این سازمان، زیر فشار امریکا قرار نگیرد.
اعضای مجلس سنا تأکید دارند که با توجه به منافع ملی کشور، عضویت دایمی این سازمان باید کسب گردد.
هم‌اکنون رییس‌جمهور غنی به هدف شرکت در هجده‌همین نشست شانگهای در چین به سر می‌برد و صبح امروز در نشست این سازمان سخنرانی کرد.
افغانستان به‌عنوان عضو ناظر در نشست‌های سازمان شانگهای شرکت می‌کند و تاهنوز عضویت دایمی این سازمان را به‌دست نیاورده است.
از سوی دیگر، سناتوران از ادامه‌ی کمک‌های مالی کشورهای عضو ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان استقبال کردند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت که نشست بروکسل پیام خوبی برای مردم افغانستان داشت.
آقای مسلم‌یار افزود جلب حمایت ناتو به ویژه برای تمویل نیروهای امنیتی کشور در حال حاضر یک ضرورت است و حمایت‌های که این پیمان تاهنوز از نیروهای امنیتی افغانستان داشته، قابل قدر است.
نشست بروکسل روز جمعه‌ی گذشته با اشتراک وزرای دفاع کشورهای عضوی ناتو پایان یافت. وزرای دفاع کشورهای عضوی ناتو در این نشست فیصله کردند تا از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2024 حمایت مالی کنند.