رییس‌جمهور غنی در نشست شانگهای؛ حمایت از روند صلح و توسعه‌ی همکاری‌های منطقه‌یی

رییس‌جمهور غنی در نشست شانگهای؛ حمایت از روند صلح و توسعه‌ی همکاری‌های منطقه‌یی

هژدهمین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای با حضور کشورهای عضو این سازمان روز (یکشنبه، 20جوزا) به ریاست کشور قرقیزستان در شهر چینگ‌دائو چین برگزار شد.

خبرگزاری رسمی چین گزارش داد که  شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین گفته است؛ اجلاس سال جاری در چینگ‌دائو «نقطه‌یی برای یک آغاز تازه است.»

این نشست  با حضور رهبران کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان اعضای دائمی سازمان همکاری‌های شانگهای و افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان اعضای ناظر این سازمان برگزار شد.

محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، بامداد روز شنبه(19جوزا) در رأس یک هیأت بلند رتبه‌ی دولتی به چین رفت.آقای غنی در این نشست سخنرانی کرد و گفت که افغانستان خواهان تقویت و گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان است. وی با اشاره به تغییرات که در مورد صلح افغانستان به میان آمده گفت که  با ایجاد اجماع ملی روی صلح، ما به صورت قاطعانه متعهد به یک راه‌حل سیاسی در جنگ با طالبان هستیم.

رییس‌جمهور غنی در سخنرانی‌اش از همکاری جامعه‌ی جهانی قدردانی کرد و از رهبران کشورهای حاضر در نشست خواست که افغانستان را در راستای رسیدن به صلح، تأمین امنیت و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت کنند. «از این که طالبان اعلام آتش‌بس ما را برای روزهای عید سعید فطر پذیرفتند، ابراز خرسندی می‎کنیم. از آن‌جایی که این نخستین وقفه طی بیست و سه سال گذشته بوده، از شما درخواست می‎کنیم که با استفاده از این دریچه در راستای پیشبرد گفت‎وگوهای صلح بین‎الافغانی از ما حمایت نمایید.»

با این حال شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که افغانستان از سازمان همکاری‌های شانگهای انتظار دارد که در بخش‌های همکاری‌های اقتصادی، مبارزه با تروریزم و صلح و ثبات در این کشور، حکومت افغانستان را حمایت کنند.

آقای مرتضوی تأکید کرد که اساسی ترین مسأله‎‌ی  که رییس‌جمهور غنی در این نشست آن را دنبال می‌کند، تقویت و گسترش  روابط با کشورهای عضو سازمان شانگهای  به صورت انفرادی و جمعی است.

او گفت که  کشورهای عضو سازمان شانگهای در بخش اقتصادی، مبارزه با تروریزم و تأمین صلح  هر کدام نقش اساسی را  برای افغانستان دارند.

آقای مرتضوی می‌گوید که افغانستان انتظار دارد کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای موقف افغانستان را در راستای مبارزه با تروریزم درک کرده و از خطرات این پدیده خوبتر آگاه شوند.

معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور می‌گوید که افغانستان همواره در نشست‌های سازمان همکاری‌های شانگهای حضور داشته و اکنون در تلاش است که عضویت این سازمان را بدست آورد.

دیدارهای رییس‌جمهور غنی با رهبران کشورهای عضو سازمان شانگهای

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در حاشیه‌ی نشست سازمان همکاری‌های شانگهای با رهبران کشورهای چین،  ایران، تاجیکستان و اوزبکستان دیدار کرد. آقای غنی در این نشست در نخست با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین دیدار کرد.

براساس خبرنامه‌یی که در سایت ارگ ریاست‌جمهوری منتشر شده، در این دیدار دو جانب روی گسترش همکاری‌ها میان کابل و پکن تأکید کردند.

آقای غنی  با امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز دیدار کرده و در مورد تقویت و گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌یی گفت‌وگو کردند.

رییس جمهور غنی نقش تاجیکستان را در همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه‌یی مهم خوانده گفت که تاجیکستان به عنوان صادرکننده‌ی انرژی برق و افغانستان به مثابه‌ی ترانزیت کننده‌ی انرژی برق، نقش به سزایی را در اتصال منطقه‌یی و پیشرفت اقتصادی منطقه دارند.

در این دیدار رییس جمهور تاجیکستان از روند صلح و اعلام آتش‌بس با طالبان حمایت کرد. رییس‌جمهور غنی نیز نقش دو کشور را در اتصال انرژی منطقه‌یی و تولید آن موثر خواند.

 رییس‌جمهور غنی همچنین  با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار هر دو جانب بر مبارزه‌ی مشترک علیه تروریزم جهانی و قاچاق مواد مخدر تأکید ورزیدند و آقای روحانی از هر تلاش برای صلح در افغانستان اعلام حمایت کرد. دو طرف روابط اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و ایران را نیز مثبت ارزیابی کرده بر ادامه‌ی آن تأکید کردند.

آقای غنی با  میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان نیز دیدار داشته و  در مورد آغاز کار پروژه‌های زیربنایی، مانند شبکه‌های انرژی برق و خط آهن، بحث و گفت‌وگو کردند.

ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌اش نوشته که در این دیدار فیصله شد که تیم‌های تخنیکی دو کشور به زودی نشست‌های کاری خویش را برگزار کنند. در این دیدار اوزبیکستان نیز از تلاش‌های روند صلح افغانستان اعلام حمایت کرده بر همکاری بیشتر در این عرصه تاکید کرد.

سازمان همکاری‌های شانگهای که در سال ۲۰۰۱ در شانگهای ایجاد شد.  اکنون این سازمان به یک سازمان منطقه‌یی فراگیر توسعه یافته است؛ سازمانی که به طور فعال نقش سازنده‌یی در امور منطقه‌یی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

سازمان همکاری‌های شانگهای بیش از ۶۰ درصد اوراسیا را در بر می‌گیرد. این مقدار تقریبا برابر با نیمی از جمعیت جهان و بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. پرجمعیت‌ترین سازمان منطقه‌یی هشت کشور عضو و علاوه برآن چهار کشور ناظر و شش شریک گفت‌وگو دارد.

این نخستین بار است که با پذیرفته‌شدن هند و پاکستان به عنوان اعضای رسمی سازمان شانگهای، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و ممنون حسین، رییس‌جمهور پاکستان، در آن شرکت دارند. چین و پاکستان در حال گسترش روابط خود هستند، در حالی‌که هند در زمینه‌های مختلف رقیب هر دو کشور به‌شمار می‌رود.