بحث روی برنامه عمل؛ باجوا با مقام‌های افغانستان در کابل دیدار کرد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که رییس‌جمهوری غنی با جنرال جاوید قمر باجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان و هیأت همراهش دیدار کرد.
این دیدار امروز (سه‌شبنه، 22 جوزا) در ارگ ریاست‌جمهوری انجام شد. در این دیدار مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان نیز حضور داشتند.
ریاست‌جمهوری می‌گوید که هیأت‌های دو کشور در این دیدار در رابطه به تطبیق و اجرایی شدن «برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی»، مبارزه با تروریسم، کاهش خشونت‌ها و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‎ها، بحث و گفت‌وگو کردند.
صبح امروز آصف غفوری، سخن‌گوی ارتش پاکستان گفت که سفر آقای باجوا به کابل به درخواست اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان انجام شده است.
گفت‌وگوها روی «برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» از سال گذشته به این طرف میان مقام‌های افغانستان و پاکستان جریان دارد.
در آخرین مورد، پیش از گفت‌وگوی امروز، در ششم همین ماه حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان در رأس یک هیأت بلندپایه امنیتی به پاکستان رفت و روی این برنامه عمل با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کرد.
پیش‌تر از آن، شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان به تاریخ 17 حمل امسال در سفری به کابل با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان روی موارد مختلف از جمله گفت‌وگوهای صلح و نهایی‌سازی «برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» گفت‎وگو کرد.
APAPPS یا «پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی» چارچوبی را برای همکاری افغانستان و پاکستان جهت مبارزه با تروریسم، کاهش خشونت‌ها، صلح و آشتی، عودت مهاجرین و انکشاف مشترک اقتصادی ارائه می‌کند.
سال گذشته دو نشست کلان برای نهایی‌سازی این برنامه عمل در کابل و اسلام‌آباد برگزار نشد، اما مقام‌های دو کشور در نهایت به کدام نتیجه‌یی نرسیدند.
تاکنون سند این برنامه منتشر نشده، اما گفته می‌شود که حمایت پاکستان از روند صلح افغانستان، مبارزه مشترک دو کشور علیه هراس‌افگنی، عدم استفاده شورشیان از خاک یک کشور علیه کشور دیگر و احترام به حریم هوایی و تمامیت ارضی از عمده‌ترین نکات آن است.