وزیر مهاجرین: 6میلیون مهاجر افغان در بیرون از کشور به‌سر می‌برند

اطلاعات روز: مقام‌های حکومت افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهندگان اعلام کردند که حدود ۶ میلیون مهاجر افغان در بیرون از افغانستان به‌سر می‌برند.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز( سه‌شنبه، ۲۹ جوزا)، در یک نشست خبری به مناسب روز جهانی پناهندگان در کابل گفت، با آن که هشت میلیون مهاجر به افغانستان برگشتند، هنوز هم حدود 6 میلیون مهاجر افغان در بیرون از کشور به‌سر می‌برند.
آقای بلخی تأکید کرد که امسال بیش از ۳۳۲هزار مهاجر افغان به کشور برگشته‌اند.
وی افزود که از ایران و پاکستان بیش از ۳۲۰هزار افراد دارای کارت پناهندگی و افراد فاقد مدرک به افغانستان برگشته‌اند.
آقای بلخی می‌گوید که 955 نفر از کشورهای اروپایی به گونه‌ی دواطلب و 244 نفر به گونه‌ی اجباری به افغانستان برگشته‌اند.
وزیر مهاجرین هم‎چنان گفت که تاکنون ۵۴۱ هزار و ۹۳۲ پناهجوی افغان مدرک پناهندگی(اقامت دایمی) را در کشورهای اروپایی، امریکایی و استرالیا دریافت کرده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد که بیش از 6هزار پناهجوی دیگر افغان که تقاضای پناهندگی کردند، از سوی کشورهای اروپایی، امریکایی و استرالیا پذیرفته شوند.
فردا چهارشنبه، بیستم ماه جون روز جهانی مهاجرت است، از این روز در حالی تجلیل می‌شود که براساس گزارش تازه‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل، حدود ۷۰ میلیون نفر در سال 2017 مهاجر و بیجا شده‌اند.
تازه ترین آمار کمیساریای عالی سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ در هر دو ثانیه یک تن مجبور به فرار از محل زندگی‌اش شده است.
در این گزارش آمده است، ۸۵ درصد از این مهاجران و بیجاشدگان در کشورهای در حال توسعه به سر می‍‌برند و بسیاری از آن ها «به شدت فقیر» هستند و اکثراَ از کشورهای سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار، سومالیا، سودان و کانگو اند.