دهلیز هوایی کابل – جده بازگشایی می‌شود

اطلاعات روز: مسوولان حکومت افغانستان اعلام کردند که هفته‌ی آینده دهلیز هوایی کابل_ جده بازگشایی شده و نخستین محموله‌ی کالاهای تجارتی افغانستان به عربستان فرستاده خواهد شد.
سمیر رسا، مسوول روابط عامه مشاوریت ارشد ریاست جمهوری در امور مالی و بانکداری امروز (سه‌شنبه، 29جوزا) در نشست خبری‌ در کابل گفت که نخستین محموله‌ی کالای تجارتی افغانستان که حدود 500 کیلوگرام زعفران است، هفته‌ی آینده از طریق این دهلیزهوایی از کابل به جده فرستاده خواهد شد.
آقای رسا گفت که این محموله بر اساس تفاهم‌نامه‌یی فرستاده می‌شود که 9 روز پیش میان کابل و ریاض به امضا رسید.
او افزود که تاکنون 100 پرواز از طریق دهلیز‌های هوایی افغانستان – ترکیه، افغانستان – هند و افغانستان – قزاقستان انجام شده و ارزش کالاهایی که تاکنون در این پروازها جابه‌جا شده، به بیش از 51 میلیون دالر امریکایی می‌رسد.


به گفته‌ی وی، قرار است که هفته‌ی آینده تفاهم‌نامه‌یی دهلیز هوایی با امارات متحده عربی، به ویژه دوبی نیز امضا شود و نخستین هواپیمای حامل کالاهای تجارتی تاجران افغان به دوبی نیز پرواز کند.
میوه تازه، میوه خشک، گیاهان طبی، قالین، پوست و روده اموالی اند که تاجران افغان از طریق دهلیز هوایی هندوستان، قزاقستان و ترکیه صادر کرده اند.
بر بنیاد آمار حکومت، ارزش مجموعی اموال تجارتی صادرشده از طریق این دهلیزهای هوایی تا اکنون به بیش از ۵۱ میلیون دالر امریکایی می‌رسد.