تأکید رهبران ائتلاف نجات افغانستان به برگشت «هرچه عاجل» جنرال دوستم به کشور

اطلاعات روز: جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری، عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت و محمد محقق معاون دوم ریاست‌ اجرایه روز گذشته در ترکیه با هم دیدار کردند.

آنان که رهبران ائتلاف نجات افغانستان‌اند به برگشت «هرچه عاجل» جنرال دوستم به کشور تأکید کرده و گفته‌اند که از نقش آقای دوستم در مسأله صلح و مذاکره با گروه طالبان استفاده شود.

معاونت دوم ریاست اجراییه در خبرنامه‌یی نوشته که در این نشست همچنان فیصله شد که برگزاری انتخابات شفاف مطابق طرح احزاب و جريان‌های سياسی كشور طی يك فرمان تقنينی توسط ریيس‌جمهور اجرایى شود.

آنان افزوده که طرح صلح و آشتی ملی ارائه شده از جانب احزاب سياسی مبنی بر ايجاد مذاكرات بين‌الافغانی با اشتراك نمايندگان ائتلاف نجات افغانستان، حكومت وحدت ملی، احزاب سياسی، تحريك طالبان و شخصيت‌های ملی كشور قبول گردد.

این رهبران سیاسی تأکید کرده‌اند که مقر مذاكرات در داخل كشور و يا در يك كشور بی‌طرف تعیین شود.

جنرال عبدالرشید دوستم در اواخر ماه ثور سال گذشته به ترکیه رفت. در آن زمان ریاست‌جمهوری و نزدیکان آقای دوستم گفته بودند که او برای تداوی به ترکیه رفته اما این سفر بیشتر از یک سال است که زمان برده است.

جنرال دوستم پس از آن به ترکیه سفر کرد که احمد ایشچی، والی سابق جوزجان ادعا کرد که از سوی دوستم لت‌وکوب و مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. به دنبال این ادعا نیروهای امنیتی خانه جنرال دوستم را محاصره کردند و ریاست‌جمهوری اعلام کرد که در این مورد «تحقیقات همه جانبه می‌شود.»

پرونده ایشچی واکنش‌های زیادی را برانگیخت و شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر نیز خواهان بررسی این پرونده شدند. فشارها و تنش میان حکومت و جنرال دوستم باعث شده که جنرال دوستم در ترکیه به سر ببرد و هنوز معلوم نیست چه زمانی دوباره به کشورش بر می‌گردد.