اعتراض باشندگان غزنی در مقابل دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات

اطلاعات روز: شماری از باشندگان ولایت غزنی در پیوند به حوزه‌یی شدن انتخابات در این ولایت دست به اعتراض زدند.
معترضان خواهان برگزاری انتخابات سراسری و شفاف در ولایت غزنی شدند و از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که تصمیم اخیر‌اش را مبنی بر حوزه‌ی شدن انتخابات در این ولایت را لغو کند.
آنان با برپایی خیمه تحصن می‌گویند که انتخابات در ولایت غزنی باید همانند دیگر ولایت‌ها برگزار شود.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات روز، ۴ سرطان، در نشستی فیصله کرد که برای حل معضل انتخابات در ولایت غزنی، این ولایت به سه حوزه‌ی انتخاباتی کوچک‌تر تقسیم شود.
پس از آن نمایندگان غزنی در پارلمان روز (سه‌شنبه، ۵ سرطان) در یک نشست خبری این تصمیم را «نقض صریح قانون و تبعیض میان شهروندان» خوانده و گفتند که باتوجه به ساختار اجتماعی و قومی ولایت غزنی حوزه‌بندی این ولایت از نظر فنی ناممکن است و با چالش‌های جدی همراه خواهد بود.
جنجال انتخابات در غزنی پس از آن آغاز شد که در اول ماه ثور امسال، شماری از معترضان که خواستار حوزه‌یی شدن انتخابات در این ولایت‌اند، دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات را بستند. این افراد می‌گویند که در انتخابات پارلمانی دور گذشته هیچ یک از کاندیدان غیرهزاره به پارلمان راه پیدا نکرده و تمام ۱۱ نماینده غزنی از قوم هزاره‌اند.

از آن زمان تاکنون، به دلیل بسته بودن دفتر ولایتی کمیسیون در غزنی و نرسیدن مواد ثبت نام رأی‌دهندگان به ولسوالی‌ها، تا حال در ولسوالی‌های ۱۸ گانه‌ی غزنی هیچ کسی ثبت نام نکرده و همچنان هیچ کسی برای رقابت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها خودش را نامزد نتوانسته‌اند.